
Prognosene ser lyse ut for de globale markedene for emballasjemaskiner de neste årene. Asia-Stillehavsregionen vil opprettholde ledelsen den har i dag. Dette fremgår av den amerikanske PMMI Business Intelligence-rapporten «2023 World Packaging Machinery».
Rapporten anslår en 5 prosent sammensatt årlig vekstrate (CAGR) for det globale markedet for emballasjemaskiner fra 2023 til 2027, en økning fra 45,9 milliarder USD til 56 milliarder USD.
Asia Pacific var det ledende markedet for emballasjemaskiner i 2022, og representerte omtrent 36 prosent av verdens totale marked. Regionen forventes å vise den høyeste CAGR 2023 – 2027 på 6 prosent.
Selv om veksten i Kina avtok i første halvdel av 2023, etter lavere etterspørsel etter innpakkede varer enn forventet, forblir vekstutsiktene i Asia-Stillehavsområdet sterke og vil dra nytte av flere viktige pådrivere i løpet av de neste årene.
For eksempel vil nye emballasjeforskrifter i Kina (implementert fra september 2023) legge ytterligere press på emballasjeprodusenter til å investere i resirkulerings- og avfallsreduksjonsprosesser.
Sørøst-Asia vil fortsette å tiltrekke seg investeringer fra multinasjonale emballasjeselskaper, noe som er muliggjort av viktige frihandelsavtaler og et fokus på å utvikle et sterkt produksjonsknutepunkt for innpakkede varer og materialer.
Ettersom forbrukere i Asia Pacific i økende grad vurderer bærekraft og miljøvennlighet når de velger merkevarer, vil selskaper som driver med emballasjer mot forbrukere måtte fokusere på miljøpåvirkning både i produksjonen og lenger ned i forsyningskjeden.
EMEA
Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) rangerer som den nest største regionen, og representerer 33 prosent av det globale markedet for emballasjemaskiner i 2022.
Etter en forventet nedgang i etterspørselen i 2023 og 2024, forventes markedet å ta seg opp igjen fra 2025 og utover, underbygget av investeringer i teknologier for bærekraftig og sporbar emballasje.
Innen 2027 er EMEA-markedet anslått å overstige 18 milliarder USD, noe som representerer en CAGR på 4,3 prosent.
Regulering, sertifisering og forbrukerbevissthet vil forbli sentrale vekstfaktorer i prognoseperioden. Produsenter av emballerte varer vil sannsynligvis være oppmerksom på reduksjon av emballasjemateriale, resirkulerbar emballasje og gjenbruksløsninger.
Som vi vet, reviderer EU sine regler for emballasje og emballasjeavfall for å tilpasse seg målet om å skape en sirkulær økonomi med lavt karbonutslipp. Den nylig foreslåtte forordningen om emballasje og emballasjeavfall (PPWR) forventes å endre bransjen betydelig når den er implementert.
Amerika
Det amerikanske markedet forventes å overgå EMEA når det gjelder vekst, med en CAGR på 4,5 prosent mellom årene 2023 og 2027.
Amerikanske emballasjeselskaper og produsenter av emballerte varer fokuserer allerede sterkt på kommersialisering av bærekraftig emballasje.
Produsenter av emballerte varer i USA og andre etablerte markeder vil se etter muligheter for å skalere opp nye modeller og teknologier, som gjenbruk/påfylling, direktetrykk og digitaltrykk.
Implementeringen av digital teknologi vil også åpne nye muligheter for maskinleverandører til å tilby forbedrede tjenestetilbud som fjernvedlikehold og diagnostikk.
USA har også et sterkt fokus på regulatoriske endringer for å støtte innføringen av mer bærekraftig, tryggere og grønn kjemi. For eksempel har USA nylig faset ut visse PFAS-kjemikalier som vanligvis brukes til å behandle papirprodukter som kommer i kontakt med fet mat.
I tillegg endret FDA i 2022 mattilsetningsstoffene til å inkludere de fleste ftalater* som brukes i matkontakt og matemballasje.
*Ftalater er en gruppe kjemikalier som brukes for å gjøre plast og gummi myk.