Looping til topps i konkurranse om sirkulær emballasje

PUBLISERT: 20 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Herman Persen Fostvedt, Head of supply chain and business development ( foto Jørgen Fredriksen).|Herman Persen Fostvedt, Head of supply chain and business development ( foto Jørgen Fredriksen).|Fra venstre Nils Aulie (Supply Chain Manager i Norgips), Josefine Smith Brekke (Head of operations and marketing), Jørgen Fredriksen (Chief Design Officer) og Herman Persen Fostvedt (Head of supply chain and business) foto: Ida Hatlebrekke

Emballasjeutfordreren Looping får 300.000 kroner av Bærum kommune for å utvikle en protype av gjenbrukbar emballasje til gips og bygningsplater. 

En stor del av avfallet fra byggeplasser består av emballasje som brukes for å beskytte materialer og produkter. Gjennom en plan- og designkonkurranse har Bærum kommune utfordret markedet til å finne nye løsninger for å redusere avfall fra emballasje.

Vant konkurransen

Av totalt fem deltagere, blant dem konsulentgiganten Sweco, og designbyråer som Designit og Pivot Industridesign, var det Looping AS som gikk til topps i konkurransen. Kriteriene i konkurransen var grad av innovasjon, kostnadseffektivitet, fleksibilitet, gjennomførbarhet, bruksområde og forventede miljøeffekter.

– Dette er selvsagt kjempegøy. Vi har møtt tøff konkurranse med andre dyktige design- og utviklingsmiljøer, så denne seieren er en bekreftelse på at vi har klart å tenke kreativt og helhetlig på design og forretningsmodell, sier Herman Persen Fostvedt, prosjektleder for designkonkurransen i Looping.

Fra venstre Nils Aulie (Supply Chain Manager i Norgips), Josefine Smith Brekke (Head of operations and marketing), Jørgen Fredriksen (Chief Design Officer) og Herman Persen Fostvedt (Head of supply chain and business) foto: Ida Hatlebrekke
Gjenbrukbar lastbærer til gips og bygningsplater

Looping viste i sin presentasjon til at lastbærere i rent tre kan bli gjenbrukt som mellomlegg for andre leveranser, men i likhet med emballasjeplast og papp ender disse ofte opp som avfall.

– Bygningsplater og gips emballeres stort sett ved å surre fast lastbærere og mellomlegg av trevare med strekkfilm. I tillegg oppstår det ofte materialsvinn som følge av dårlig emballering. Her har vi sett en mulighet til å slå to fluer i en smekk og både kutte ut mellomleggene som kastes, og samtidig redusere mengden strekkfilm betraktelig, sier Fostvedt.

Løsningsforslaget til Looping består av en lastbærer av resirkulert plast til bruk for gips og bygningsplater, som i tillegg legger til rette for mer bruk av gjenbruksemballasje ved transport. Med på laget har de to sterke partnere i Norsk Gjenvinning og Norgips, som har blitt bransjeledende på bruk av gjenvunnet råvare gjennom etablering av landets første sirkulære gipsfabrikk.

Planlegger samarbeid

– Vi planlegger nå et samarbeid med NorGips og Norsk Gjenvinning for å videreutvikle konseptet til et fullverdig kommersielt produkt. NorGips har på mange måter vært initiativtaker og vil være den som til syvende og sist får miljøbesparelsene produktet kan tilby. Norsk Gjenvinning vil være en viktig partner for å sette produktet i system, sier Fostvedt.

Vinner av konkurransen får dekket inntil 300.000 kroner for utarbeidelse av en prototype av løsningen. Plan- og designkonkurransen i regi av Bærum kommune inngår i en ordning der Klima- og miljødepartementet finansierer utviklingen av fem prosjekter innen sirkulærøkonomi.

Les mer om Looping

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors