Looping til topps i konkurranse om sirkulær emballasje

PUBLISERT: 20 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Herman Persen Fostvedt, Head of supply chain and business development ( foto Jørgen Fredriksen).|Herman Persen Fostvedt, Head of supply chain and business development ( foto Jørgen Fredriksen).|Fra venstre Nils Aulie (Supply Chain Manager i Norgips), Josefine Smith Brekke (Head of operations and marketing), Jørgen Fredriksen (Chief Design Officer) og Herman Persen Fostvedt (Head of supply chain and business) foto: Ida Hatlebrekke

Emballasjeutfordreren Looping får 300.000 kroner av Bærum kommune for å utvikle en protype av gjenbrukbar emballasje til gips og bygningsplater. 

En stor del av avfallet fra byggeplasser består av emballasje som brukes for å beskytte materialer og produkter. Gjennom en plan- og designkonkurranse har Bærum kommune utfordret markedet til å finne nye løsninger for å redusere avfall fra emballasje.

Vant konkurransen

Av totalt fem deltagere, blant dem konsulentgiganten Sweco, og designbyråer som Designit og Pivot Industridesign, var det Looping AS som gikk til topps i konkurransen. Kriteriene i konkurransen var grad av innovasjon, kostnadseffektivitet, fleksibilitet, gjennomførbarhet, bruksområde og forventede miljøeffekter.

– Dette er selvsagt kjempegøy. Vi har møtt tøff konkurranse med andre dyktige design- og utviklingsmiljøer, så denne seieren er en bekreftelse på at vi har klart å tenke kreativt og helhetlig på design og forretningsmodell, sier Herman Persen Fostvedt, prosjektleder for designkonkurransen i Looping.

Fra venstre Nils Aulie (Supply Chain Manager i Norgips), Josefine Smith Brekke (Head of operations and marketing), Jørgen Fredriksen (Chief Design Officer) og Herman Persen Fostvedt (Head of supply chain and business) foto: Ida Hatlebrekke
Gjenbrukbar lastbærer til gips og bygningsplater

Looping viste i sin presentasjon til at lastbærere i rent tre kan bli gjenbrukt som mellomlegg for andre leveranser, men i likhet med emballasjeplast og papp ender disse ofte opp som avfall.

– Bygningsplater og gips emballeres stort sett ved å surre fast lastbærere og mellomlegg av trevare med strekkfilm. I tillegg oppstår det ofte materialsvinn som følge av dårlig emballering. Her har vi sett en mulighet til å slå to fluer i en smekk og både kutte ut mellomleggene som kastes, og samtidig redusere mengden strekkfilm betraktelig, sier Fostvedt.

Løsningsforslaget til Looping består av en lastbærer av resirkulert plast til bruk for gips og bygningsplater, som i tillegg legger til rette for mer bruk av gjenbruksemballasje ved transport. Med på laget har de to sterke partnere i Norsk Gjenvinning og Norgips, som har blitt bransjeledende på bruk av gjenvunnet råvare gjennom etablering av landets første sirkulære gipsfabrikk.

Planlegger samarbeid

– Vi planlegger nå et samarbeid med NorGips og Norsk Gjenvinning for å videreutvikle konseptet til et fullverdig kommersielt produkt. NorGips har på mange måter vært initiativtaker og vil være den som til syvende og sist får miljøbesparelsene produktet kan tilby. Norsk Gjenvinning vil være en viktig partner for å sette produktet i system, sier Fostvedt.

Vinner av konkurransen får dekket inntil 300.000 kroner for utarbeidelse av en prototype av løsningen. Plan- og designkonkurransen i regi av Bærum kommune inngår i en ordning der Klima- og miljødepartementet finansierer utviklingen av fem prosjekter innen sirkulærøkonomi.

Les mer om Looping

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar