
Salatselskapet Picadeli ønsker å gjøre de grønne skålene enda grønnere – med en storsatsing på plastfrie papirlokk. En satsing som eliminerer 250 tonn plast årlig,
Bærekraft står høyt på agendaen hos Picadeli. For eksempel har den kjente salataktøren faset ut rødt kjøtt fra hele sitt sortiment, sluttet å bruke engangsbeger til dressing, investert i plantebaserte proteiner og satt kundene i stand til å reservere salatbollene sine. Nå gjøres det rekordstor investering for å fjerne plastlokkene.
Picadeli har i samarbeid med Graphic Packaging International i Tibro jobbet målrettet med å utvikle en helt ny serie plastfrie lokk til de grønne salatbollene, med bærekraft i fokus. I 2023 skal plastlokkene fases ut, til fordel for papirlokk.
– Vi verdsetter helsen til planeten vår like mye som vi verdsetter sunn mat! Å spare med klodens begrensede ressurser er en selvfølge. Vi har lenge jobbet med å fase ut plastlokkene. Investeringen vil bety en besparelse på 250 tonn plast hvert år.
– Gitt at vi selger nesten 50 millioner salater årlig, har vi et stort ansvar. Det tar vi seriøst! Samtidig skal våre investeringer i bærekraft også komme kundene våre til gode. Derfor er vi glade for at vi endelig har lykkes med å produsere et plastfritt, og samtidig høykvalitets og funksjonelt lokk, sier Henrik Åkerman, head of Quality, Sourcing og Supply Chain i Picadeli.
De nye lokkene er laget av materialer hentet fra bærekraftig skogbruk. De er fullstendig resirkulerbare. I innovasjonsarbeidet har det vært fokus på å lage lokk som tåler fukt og kulde, og som er enkle å bruke. Dette har resultert i en helt ny type trykknapplukking, som gjør lokkene på salatbollene enda enklere å bruke og mer sølesikre.
Picadeli er i dag markedsleder innen sunn hurtigmat i Europa og USA, med nærmere 2000 salatbarer bare i Europa. Men holdbare lokk skapes ikke alene. I arbeidet med de nye lokkene har Picadeli gått sammen med Graphic Packaging Tibro AB, som både var med og designet, og nå også produserer, de innovative lokkene:
Utformingen av lokkene er også en viktig ingrediens. Picadeli sørget for å gi dem lekne meldinger som utfordrer og engasjerer forbrukerne. Lokkene skal fases inn i Picadelis salatbarer høsten 2023.
Allerede i fjor lanserte Picadeli et papirlokk i samarbeid med Stora Enso, et lokk som for øvrig deltok i Packnorth Award. Ifølge Picadeli er det nye lokket en videreutvikling, men Stora Ensos løsning brukes fortsatt.