Løfte om klumpefri melk ga salgsrekord for Q-Meieriene

PUBLISERT: 10 august 2020
OPPDATERT: 26 januar

Q-sjef Bent Myrdahl lovte kundene å ta opp kampen mot klumpete melk og fikk salgsrekord i juli.

Q-Meieriene satte ny salgsrekord i juli med en omsetning på 167 millioner kroner. Dette er over tre millioner over forrige rekord, som ble satt i mai 2020.

I en pressemelding som ble sendt ut i første halvdel av juli lovet Q-sjef Bent Myrdahl at meieriet tar opp kampen mot klumpete melk i sommer. Og det er nettopp melk som står for den største andelen av salgsøkningen i juli med 22 prosent.

– Det er gledelig å se at innsatsen vår for en enda friskere melk gir resultater, og at forbrukerne drikker Q-melk som aldri før, sier Myrdahl.

– For en måned siden lovet jeg at alle som opplevde klumpete Q-melk i sommer skulle få pengene tilbake, sammen med et håndskrevet postkort fra meg. Siden den gang har vi ikke mottatt mer enn tre henvendelser, så jeg sitter fortsatt på en betydelig samling postkort, sier Q-sjefen.

Oppgradert kvalitet i alle ledd

For å oppnå det som de kaller «Frisk smak lenger» har Q oppgradert kvaliteten i alle ledd av melkeproduksjonen. De har også fått bukt med bakteriesporene som vanligvis forårsaker klumper i melk.

Ifølge Q-sjefen er innsatsen mot klumpete melk også et viktig ledd i en omfattende og mer langsiktig kamp.

– Frykten for klumpete melk er særlig høy nå i sommermånedene og er nok med på å bidra til at mange kaster melk hvor «best før»-datoen er passert, men melken fortsatt er god.

– Med våre forbedringer håper vi å kurere datoskrekk en gang for alle og minske matsvinnet, sier Myrdahl, som tidligere i år annonserte at Q-Meieriene har et ambisiøst mål om å bli klimapositive innen 2030.

Hittil i år har Q-Meieriene en omsetningsvekst på 11,6 prosent. Veksten i 2020 drives særlig av Q-melk, tett fulgt av den forbrukerdrevne innovasjonen Q Frokostyoghurt.

Les mer

Produksjon av papir og kartong dalte i 2022

Foreløpig statistikk for 2022 utgitt av Cepi, Confederation of European Paper Industries, viser effektene av høye energipriser og erodering av økonomisk vekst i EU og verden. Sektoren kan imidlertid dra nytte av positive langsiktige trender, som EUs grønne industriplan kan få fart på.
Pappersproduktion

Sopp omvandler tre til filmmateriale

wood-film-utvald

Metsä Board tredubbelt belönat för sitt arbete inom hållbarhet

Metsä Board har för andra gången trippelbelönats för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete av den globala ideella miljöorganisationen CDP.
metsa-cdp-utvald

Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

Inför de kommande storhelgerna vädjar nu Sveriges Bryggerier till allmänheten: lämna in era returbackar och returglasflaskor!
blue-back-utvald

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa