Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

PUBLISERT: 10 oktober 2024
OPPDATERT: 10 oktober

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.

Sveriges Bryggerier har gjennomført en undersøkelse ved hjelp av Novus for å få innsikt i svenske forbrukeres holdninger til ølemballasje og deres miljøpåvirkning. Studien viser blant annet at forbrukere kjøper øl på flaske fordi de synes det smaker bedre, derimot kjøper de øl på boks av praktiske årsaker.

Undersøkelsen viser imidlertid at miljøpåvirkningen i dag ikke har noen stor innvirkning på forbrukernes kjøpsbeslutninger. 40 prosent av de spurte oppga at emballasjens miljøpåvirkning ikke påvirker deres valg ved kjøp av øl i det hele tatt. Nitten prosent av de spurte oppga at miljøpåvirkningen av emballasje har en betydelig innvirkning på deres beslutningstaking. Men kunnskapen om hvilken emballasje som er miljøvennlig mangler.

– Det finnes en emballasje for enhver anledning. De fyller forskjellige funksjoner. Samtidig jobber bryggeriene hardt for å redusere klimaavtrykket til all emballasje. Vi må også øke forbrukernes kunnskap om hvilken emballasje som er best for miljøet, slik at flere kan ta bærekraftige valg, sier Anna-Karin Fondberg, administrerende direktør i Sveriges Bryggerier.

De fleste foretrekker returglassflasker

Undersøkelsen viser at nesten fire av ti (trettiåtte prosent) synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig. Resirkulerte glassflasker (39 prosent) antas å være den mest miljøvennlige emballasjen, og det er også den mest foretrukne emballasjen (trettifem prosent) ifølge undersøkelsen. Denne preferansen stemmer imidlertid ikke overens med faktisk salg da engangsglassflasken har dobbelt så mye salg som returglassflasken. Den mest klimasmarte ølemballasjen er aluminiumsboksen. Det er også emballasjen som dominerer markedet med en syttien prosent andel av ølvolumene.

– Det er gledelig at forbrukerne faktisk sier at de vil handle klimasmart. Det gir signaler til bransjen om å fortsette å legge om til miljøsmartere emballasje, sier Anna-Karin Fondberg.

Redaksjonens anmerkning:  Flere studier viser at PET-emballasje har en mye bedre miljøprofil enn aluminiumsbokser. Det gode resultatet i denne undersøkelsen er nok basert på at bokser har høy gjenvinningsgrad, men på den annen side har PET-flasker det også.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Metsä får investeringsstøtte fra EU dersom de bygger nytt bruk

Muoto er navnet på en serie med ny, fiberbasert emballasje fra Metsä Group. Konsernet vurderer nå å investere i egen fabrikk i Rauma, Finland, for produksjon og har, dersom det skjer, forhandlet seg opp til 85,5 millioner euro gjennom EUs innovasjonsfond. En delfinansieringsavtale er signert.
Muoto