Lexit Group vil overføre norsk linerless-suksess til Sverige

PUBLISERT: 13 november 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Sverige trenger flere linerlessetiketter, sier Jostein Sæter i Lexit Group.|Her gjør Lexit en demo av Comac-maskinen|Eksempel på linerless-etiketter, som har blitt en suksess på det norske markedet

Den 31. oktober arrangerte Lexit Group en «Linerless dag» i Mölnlycke utenfor Göteborg for interesserte og potensielle kunder av etiketter uten bakpapir.

Lexit Group har satset hardt på teknologien med selvklebende etiketter uten bakpapir. De mener at dette gir kundene bedre salg, økt kostnadseffektivitet og mer miljøvennlighet.

100 prosent forbrukes

En linerless etikett påføres limstrenger på baksiden og silikonstrenger på fremsiden. De sistnevnte sørger for at etikettene løsner fra hverandre ved påføring.

Limet som Lexit bruker har en emballasje som er laget av det samme materialet som limet. Det fører til at 100 prosent av emballasjen og limet forbrukes.

Med linerless-etiketter får man plass til flere etiketter på hver rull, noe som i sin tur gir færre rullbytter og mer effektiv produksjon.

Her gjør Lexit en demo av Comac-maskinen
Flere presentasjoner og demo av maskiner

Mange var på plass hos Lexit for å få vite mer om teknologien. Ettermiddagen bød på flere presentasjoner og en demo av maskinen som produserer etiketter, som Bobst M5. Dette er en digital flexomaskin med rask omstilling, halvautomatisk drift og minimal inngripen fra operatøren.

Den er dermed svært effektiv og bruker samme trykkfiler som en digitalpresse, selv om den ikke kan trykke variabelt. Ved volumer som er høyere enn 2.000-3.000 etiketter er det denne maskinen som velges.

Etikettene løftes deretter over i en Com500 Coater fra italienske Comac Machinery, levert av britiske Ravenwood Packaging. Limstrenger og UV-herdende silikon påføres etikettenes bak- og fremside før opprulling.

Oksygenfritt miljø

Silikonet herdes i et nitrogenkammer som gir et nesten oksygenfritt miljø. Hastigheten ligger på 130 meter i minuttet, og maskinen representerer en temmelig høy investering på rundt åtte millioner kroner. Maskinen er den eneste i sitt slag i Sverige.

De besøkende fikk også se en demonstrasjon av en Nobac 50-maskin produsert av Ravenwood Packaging. Maskinen påfører linerless-etiketter av kartong, papir eller syntetiske materialer på skåler. Den finnes tre forskjellige varianter, foruten skåler, også for pakking av ferdigmat og runde produkter som pølser.

Maskinen kan brukes in-line eller frittstående. Det har blitt solgt cirka 1.500 eksempler av maskinen med tyngdepunkt i England. Lexit Group har ansvaret for salget i Norden og har solgt 45 maskiner i Norge.

Vil overføre norsk suksess til Sverige
Eksempel på linerless-etiketter, som har blitt en suksess på det norske markedet

Lexit Group har lykkes bra med linerlesskonseptet i Norge, noe som har trigget dem til å satse for alvor også i Sverige. Denne typen etiketter passer for eksempel utmerket til merking av skinpack, der det ofte er vanskelig å å selvklebende etiketter på en innbydende måte.

Da kan wrap-around være en løsning som fungerer, med store flater for det trykte budskapet og som lar forbrukeren se hva hun kjøper. Lexit viste denne dagen at etiketter ikke behøver å være så store- Teknologien fungerer også med mye mindre formater.

–  Dette gir ikke bare en miljøfordel for kunden, det er også en billigere løsning som gir designmessige muligheter, kommenterer Jostein Sæter, markedssjef i Lexit Group.

Demodagen ble avsluttet med at Annett Malmo viste en del eksempler fra det norske markedet, der kundene har spart penger og miljø, og samtidig har økt salget.

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x