Den 31. oktober arrangerte Lexit Group en «Linerless dag» i Mölnlycke utenfor Göteborg for interesserte og potensielle kunder av etiketter uten bakpapir.
Lexit Group har satset hardt på teknologien med selvklebende etiketter uten bakpapir. De mener at dette gir kundene bedre salg, økt kostnadseffektivitet og mer miljøvennlighet.
100 prosent forbrukes
En linerless etikett påføres limstrenger på baksiden og silikonstrenger på fremsiden. De sistnevnte sørger for at etikettene løsner fra hverandre ved påføring.
Limet som Lexit bruker har en emballasje som er laget av det samme materialet som limet. Det fører til at 100 prosent av emballasjen og limet forbrukes.
Med linerless-etiketter får man plass til flere etiketter på hver rull, noe som i sin tur gir færre rullbytter og mer effektiv produksjon.
Flere presentasjoner og demo av maskiner
Mange var på plass hos Lexit for å få vite mer om teknologien. Ettermiddagen bød på flere presentasjoner og en demo av maskinen som produserer etiketter, som Bobst M5. Dette er en digital flexomaskin med rask omstilling, halvautomatisk drift og minimal inngripen fra operatøren.
Den er dermed svært effektiv og bruker samme trykkfiler som en digitalpresse, selv om den ikke kan trykke variabelt. Ved volumer som er høyere enn 2.000-3.000 etiketter er det denne maskinen som velges.
Etikettene løftes deretter over i en Com500 Coater fra italienske Comac Machinery, levert av britiske Ravenwood Packaging. Limstrenger og UV-herdende silikon påføres etikettenes bak- og fremside før opprulling.
Oksygenfritt miljø
Silikonet herdes i et nitrogenkammer som gir et nesten oksygenfritt miljø. Hastigheten ligger på 130 meter i minuttet, og maskinen representerer en temmelig høy investering på rundt åtte millioner kroner. Maskinen er den eneste i sitt slag i Sverige.
De besøkende fikk også se en demonstrasjon av en Nobac 50-maskin produsert av Ravenwood Packaging. Maskinen påfører linerless-etiketter av kartong, papir eller syntetiske materialer på skåler. Den finnes tre forskjellige varianter, foruten skåler, også for pakking av ferdigmat og runde produkter som pølser.
Maskinen kan brukes in-line eller frittstående. Det har blitt solgt cirka 1.500 eksempler av maskinen med tyngdepunkt i England. Lexit Group har ansvaret for salget i Norden og har solgt 45 maskiner i Norge.
Vil overføre norsk suksess til Sverige
Lexit Group har lykkes bra med linerlesskonseptet i Norge, noe som har trigget dem til å satse for alvor også i Sverige. Denne typen etiketter passer for eksempel utmerket til merking av skinpack, der det ofte er vanskelig å å selvklebende etiketter på en innbydende måte.
Da kan wrap-around være en løsning som fungerer, med store flater for det trykte budskapet og som lar forbrukeren se hva hun kjøper. Lexit viste denne dagen at etiketter ikke behøver å være så store- Teknologien fungerer også med mye mindre formater.
– Dette gir ikke bare en miljøfordel for kunden, det er også en billigere løsning som gir designmessige muligheter, kommenterer Jostein Sæter, markedssjef i Lexit Group.
Demodagen ble avsluttet med at Annett Malmo viste en del eksempler fra det norske markedet, der kundene har spart penger og miljø, og samtidig har økt salget.