Procter & Gamble (P&G) lanserte 19. januar verdens første Head & Shoulders sjampoflaske laget av 25 prosent resirkulert strandplast.
Den nye sjampoflasken er utviklet i samarbeid med gjenvinningsekspertene Terracycle og SUEZ. Flaskene blir å finne i franske butikkhyller til sommeren, i et begrenset opplag hos matvarekjeden Carrefour.
Etablerer en ny forsyningskjede
Dette blir ifølge en pressemelding fra TerraCycle verdens største produksjon av resirkulerbare flasker laget med resirkulert strandplast fra brukte forbruksvarer.
Innovasjonen er et viktig steg i å etablere en unik forsyningskjede, hvilket innebærer støtte fra tusenvis av frivillige, samt hundrevis av frivillige organisasjoner som samler inn plastavfall fra ulike strender.
– Vi mener at det mestselgende sjampomerket burde gå foran når det gjelder bærekraftig innovasjon, og vi vet at ved å gjøre dette så oppfordrer vi hele industrien til å gjøre det samme, forklarte Lisa Jennings som er visepresident i Head & Shoulders og leder i Global bærekraft for hårpleie, Procter & Gamble.
– Vi har vært heldige som har fått jobbe med så flotte partnere som TerraCycle og SUEZ for å gjøre denne drømmen til virkelighet.
Over en halv milliard flasker
P&G annonserte også og at de kommer til å produsere mer enn en halv milliard flasker årlig som kommer til å inneholde opptil 25 prosent resirkulert plast.
Dette utgjør 90 prosent av alle hårpleieproduktflasker som selges i Europa på tvers av P&G sine hårpleieserier, som blant annet inneholder nøkkelmerkene Pantene and Head & Shoulders.
Prosjektet vil kreve 2.600 tonn med resirkulert plast hvert år, hvilket tilsvarer vekten av åtte fullsatte Boeing 747 jumbojeter. P&G har brukt PCR-plast i sin emballasje i over 25 år, og dagens kunngjøring er et viktig punkt i selskapets plan for å møte sine 2020 mål om å doble PCR-plasten som brukes selskapets emballasje.
Handling taler høyere enn ord
Ifølge Ellen MacArthur Foundation (EMF) går 95 prosent av verdien av verdens plastemballasje tapt, hvilket utgjør mellom hele 650.000 og en milliard kroner årlig. Hvis trenden fortsetter slik kommer det til å være mer plast enn fisk i havet innen 2050, hvis man måler etter vekt.
– Vi i P&G mener at handling taler høyere enn ord. Den økte bruken av PCR-plast i våre hårpleieprodukter viser vår kontinuerlige satsing på å oppnå en reel forandring», sa Virginie Helias, visepresident for Global bærekraft i P&G.
– Head & Shoulders resirkulerbar sjampoflaske laget med strandplast er verdens første innen hårpleiekategorien. Økende bruk av resirkulert plast i emballasjen på våre nøkkelmerker, som Pantene and Head & Shoulders, gjør det lettere for forbrukere å velge mer bærekraftige produkter, uten å måtte inngå kompromisser.