Lanserer sjampoflaske i resirkulert strandplast

PUBLISERT: 24 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar

||

Procter & Gamble (P&G) lanserte 19. januar verdens første Head & Shoulders sjampoflaske laget av 25 prosent resirkulert strandplast.

Den nye sjampoflasken er utviklet i samarbeid med gjenvinningsekspertene Terracycle og SUEZ. Flaskene blir å finne i franske butikkhyller til sommeren, i et begrenset opplag hos matvarekjeden Carrefour.

Etablerer en ny forsyningskjede
Dette blir ifølge en pressemelding fra TerraCycle verdens største produksjon av resirkulerbare flasker laget med resirkulert strandplast fra brukte forbruksvarer.

Innovasjonen er et viktig steg i å etablere en unik forsyningskjede, hvilket innebærer støtte fra tusenvis av frivillige, samt hundrevis av frivillige organisasjoner som samler inn plastavfall fra ulike strender.

– Vi mener at det mestselgende sjampomerket burde gå foran når det gjelder bærekraftig innovasjon, og vi vet at ved å gjøre dette så oppfordrer vi hele industrien til å gjøre det samme, forklarte Lisa Jennings som er visepresident i Head & Shoulders og leder i Global bærekraft for hårpleie, Procter & Gamble.

– Vi har vært heldige som har fått jobbe med så flotte partnere som TerraCycle og SUEZ for å gjøre denne drømmen til virkelighet.

Over en halv milliard flasker
P&G annonserte også og at de kommer til å produsere mer enn en halv milliard flasker årlig som kommer til å inneholde opptil 25 prosent resirkulert plast.

Dette utgjør 90 prosent av alle hårpleieproduktflasker som selges i Europa på tvers av P&G sine hårpleieserier, som blant annet inneholder nøkkelmerkene Pantene and Head & Shoulders.

Prosjektet vil kreve 2.600 tonn med resirkulert plast hvert år, hvilket tilsvarer vekten av åtte fullsatte Boeing 747 jumbojeter. P&G har brukt PCR-plast i sin emballasje i over 25 år, og dagens kunngjøring er et viktig punkt i selskapets plan for å møte sine 2020 mål om å doble PCR-plasten som brukes selskapets emballasje.

Handling taler høyere enn ord
Ifølge Ellen MacArthur Foundation (EMF) går 95 prosent av verdien av verdens plastemballasje tapt, hvilket utgjør mellom hele 650.000 og en milliard kroner årlig. Hvis trenden fortsetter slik kommer det til å være mer plast enn fisk i havet innen 2050, hvis man måler etter vekt.

– Vi i P&G mener at handling taler høyere enn ord. Den økte bruken av PCR-plast i våre hårpleieprodukter viser vår kontinuerlige satsing på å oppnå en reel forandring», sa Virginie Helias, visepresident for Global bærekraft i P&G.

– Head & Shoulders resirkulerbar sjampoflaske laget med strandplast er verdens første innen hårpleiekategorien. Økende bruk av resirkulert plast i emballasjen på våre nøkkelmerker, som Pantene and Head & Shoulders, gjør det lettere for forbrukere å velge mer bærekraftige produkter, uten å måtte inngå kompromisser.

 

 

Siste nytt

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Les mer

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler