
Malibu, som er en smakstilsatt rom, har nå lansert en ny «tilkoblet» flaske som kun skal selges i Tesco-butikker i Storbritannia fra starten av september.
De 40.000 flaskene som er tilkoblet via nærfeltskommunikasjon (NFC) blir det største gjennombruddet for denne teknologien på forbrukerbasert alkoholholdig drikke.
Informasjon og opplevelser rett på telefonen
Alle flaskene vil ha en medfølgende brikke på flaskehalsen som gir kundene tilgang til informasjon. Ved å trykke på en NFC-forberedt android-telefon og holde den mot bildet av solnedgangen på flaskehalsen, får man tilgang på innhold øyeblikkelig.
Kampanjen kommer etter at Pernod Ricard UK har forsket seg frem til at det er en voksende trend at forbrukerne vil ha opplevelser, ikke bare produkter. De kjøper rett og slett ikke produkter og tjenester lenger, men vil ha opplevelser levert gjennom produkter og tjenester.
Den dristige kampanjen er utviklet gjennom et partnerskap mellom Malibu og Sharp End. Malibu har også samarbeidet med Absolut innovasjonslaboratorium i Stockholm, og det er dette prosjektet som nå får sin første pilot i Storbritannia.
Fem digitale opplevelser
Gjennom prosjektet gjør Malibu hver flaske til et kontaktpunkt med forbrukerne. Gjennom sin smarttelefon får de tilgang til fem digitale opplevelser, som inkluderer konkurranser, reisegevinster, drinkoppskrifter, finn-din-bar og en musikkspilleliste.
– Dette inngår i vår innsats for å få Malibu inn i det digitale rommet og å vise vei når det gjelder bransjeinnovasjon, sier Jo Alexander, markedssjef i Pernod Ricard UK.
– Vi vet at dette vil bli en stor hit hos forbrukerne, og vi kan ikke vente på å se reaksjonen deres. Dette er bare begynnelsen på en ny teknologi.
Tomas Roope i Zoo Google Creative Services EMEA, som også er involvert i prosjektet, sier at teknologien er en brukervennlig bro mellom emballasje, mobil og kundenes behov for selvutfoldelse.