Kundetilpassede løsninger på Tines nyåpnede meieri i Bergen

PUBLISERT: 14 januar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Tines nye meierifabrikk i Bergen startet opp sommeren 2019 og ble offisielt åpnet 13. januar 2020|Næringsmiddelindustri betraktes fortsatt som samfunnskritisk virksomehet.|Fabrikken er helautomatisert og styres via Tetra Pak PlantMaster

Tetra Pak har samarbeidet med Tine for å levere state-of-the-art tappeutstyr til den nye fabrikken i Bergen, sammen med leverandørene Elettric80 og AMC.

Med  kun ett kontaktledd kunne partnerskapet levere en løsning bestående av fyllelinjer fra Tetra Pak, et system for håndtering av rullecontainere fra AMC, en kundetilpasset logistikkløsning og full lagerstyring.
Med sin historie tilbake til 1856 er Tine synonym med norsk meieriindustri.

Selv om de mistet sitt monopol for 20 år siden, er Tine i dag dominerende i markedet, med tre hovedroller:

  • Markedsregulator med plikt til å samle inn melk fra alle bønder i Norge
  • Meierikooperativ med 11.400 bønder og 9.000 kooperativgårder
  • Kommersiell varemerkeleverandør.

Tine er også til stede internasjonalt i land som USA, Storbritannia, Canada, Australia, Tyskland og Sverige.

Langvarig partnerskap

Partnerskapet mellom Tine og Tetra Pak er langvarig. Tine kjøper omtrent halvparten av sin emballasje fra Tetra Pak og fyller Tetra Prisma Aseptic, Tetra Brik aseptic og Tetra Rex-emballasje i en rekke størrelser.

– Relasjonen har utviklet seg over tid etter hvert som Tines posisjon i markedet har endret seg. Nå er det mye mer fokus på ny teknologi og innovasjon, som på den nye fabrikken i Bergen, skriver Tetra Pak på sine nettsider.
Siden de mistet monopolet har Tine måttet håndtere en dobbel trussel fra fallende etterspørsel etter kjerneproduktet, hvit melk, og økende konkurranse fra dynamiske konkurrenter som Q-Meieriet som ble grunnlagt i 2000.

Tines andel i melkemarkedet er nå så vidt over 70 prosent. Selskapet har også blitt utfordret av aldrende infrastruktur, der noe av utstyret ikke lenger er egnet for formålet. Fabrikken i Bergen var et eksempel på dette.
Der opplevde de plassmangel samtidig som produksjonene var spredde i et antall gamle bygninger, noe som ga ineffektiv arbeidsflyt.

Ny state-of-the-art fabrikk

Tine startet byggingen av den nye fabrikken på 18.000 kvadratmeter i Bergen i august 2017. Målet er at denne skal være det mest effektive og bærekraftige meieriet i Norden. Med fire tappelinjer, hvor tre av dem bruker Tetra Pak-utstyr, produserer fabrikken 36 millioner liter med meieriprodukter og 5,7 millioner liter juice årlig.

Tetra Pak har levert nøkkelferdige tappelinjer og nedstrømsutstyr for ferdigvarer. Tappeutstyret som brukes er Tetra Oak TR/27 fyllemaskiner og tre Tetra Pak Accumulator Helix 30, samt fabrikkautomatisering og et feilloggingssystem, en kundetilpasset versjon PlantMaster.

Tetra Pak hadde også ansvaret for å håndtere kontakten med Elettric80, som leverte seks kundetilpassede laser-ledede kjøretøy (LGV), og AMC som leverte utstyr for håndtering av trau og containerfylling.
LGV-ene ble tilpasset for håndtering av rullecontainere i stedet for paller, noe som ikke har vært gjort i meieriindustri før. Kjøretøyene kontrolleres av Tetra Pak PlantMaster og henter fylte rullecontainere og leverer dem på kaldtlageret.

Her sørger et skrånende gulv for at containerne ruller pent på plass i gravitasjonsbanene.

Oppstart 3o. juli 2019
Fabrikken er helautomatisert og styres via Tetra Pak PlantMaster

Fabrikken i Bergen startet opp 30. juli 2019, og det nye utstyret leverer allerede betydelige bedre effektivitet, blant annet gjennom total linjeintegrering.
Med Tetra Pak PlantMaster er fabrikken helautomatisert, og risikoen for produksjonsstopp på grunn av menneskelige feil er redusert til nesten null. Systemet gir kontinuerlig tilbakemeldinger om ytelse, og varsler tidlig om avvik som kan håndteres på et tidlig stadium.

Hver ordre har full sporbarhet, mens effektiviteten på tappelinjene overgår målet om 96 prosent. De leverer også svært nøyaktig med veldig lite svinn og produkttap. Dette er i tråd med Tines mål om å drive en høyeffektiv fabrikk på alle mulige måter.

Systemet er fremtidstilpasset og kan skaleres opp eller ned etter behov. Seks LGV-er bidrar også til mer fleksibilitet enn den gamle fabrikken.
Fabrikken i Bergen er en av de første installasjonene av PlantMaster i Norge og Tetra Pak anser tilpasningen til Tines spesifikke behov som en innovativ prosess.

– Men kanskje det mest attraktive aspektet var at vi i samarbeid med våre leverandører kunne tilby en enkelt kontakt for hele løsningen, skriver Tetra Pak.

Fremtidsrettet løsning

Meieribestyrer Mårten Haukjem ved TINE Meieriet Bergen sier:

– Takket være Tetra Pak og deres partnere har vi nådd et fantastisk nivå for fabrikkautomatisering. Vi har nå en innovativ, fleksibel og fremtidsrettet løsning som vil hjelpe oss å nå målet om å bli det mest bærekraftige og effektive meieriet i Nord-Europa.

Tines nye meieri ved Flesland i Bergen ble offisielt åpnet av klima- og miljøminister Ola Elvestuen 13. januar 2020. Meieriet skal forsyne Hordaland og Sogn og Fjordane med meieriprodukter. Investeringen på 800 millioner kroner gir arbeid til 150 medarbeidere. I tillegg til de avanserte produksjonssystemene, er fabrikken drevet utelukkende med fornybare energikilder. Det største tiltaket er ifølge TINE basert på termiske varmepumper som skal produsere vann med en temperatur på 95 grader Celsius.

Det nye anlegget i Bergen skal være det første at Tines meierier som får all varme og kulde levert av kjølemaskiner og varmepumper i samspill.

Fakta om Nye Tine Meieriet Bergen
  • Bygget er på 20.000 kvadratmeter
  • Årlig produksjon: 36 millioner liter melk, 1,6 millioner liter fløte og 5,7 millioner liter juice
  • Distribusjon av varer til Hordaland og Sogn og Fjordane
  • Volumprodukter av juice til Vestland og Rogaland
  • Byggekostnad cirka 800 millioner kroner
  • Antall ansatte cirka 150

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa