Kraftig nedgang i salget av plastbæreposer i butikker

PUBLISERT: 7 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


Dagligvarekjedene forteller at salget av plastbæreposer har gått ned med flere millioner poser sammenlignet med i fjor, skriver NRK.

2014 var et toppår for salg av bæreposer, ifølge Grønt Punkt Norge. Da kjøpte landets befolkning til sammen 955 millioner bæreposer. Siden den gang har salget gått ned, og i fjor kjøpte vi totalt 100 millioner færre plastposer enn i toppåret. 

NRK har bedt om tall som beskriver utviklingen i salget av plastposer fra de store dagligvarekjedene i landet. Svarene viser at kundene oftere sier «nei takk» til spørsmålet om de vil har bærepose enn de gjorde i fjor. Flere av kjedene gir uttrykk for at mange forbrukere går over til handlenett.

Dagligvarehandelen opplever nedgang
Coop har opplevd en nedgang i bæreposebruken på cirka to prosent hittil i år, sammenlignet med i fjor. De tror årsaken til nedgangen skyldes plastdebatten og økt oppmerksomhet rundt plast som et miljøproblem. 

I Rema 1000 har salget av bæreposer sunket med cirka 5 prosent i så langt i 2018 sammenlignet med 2017. I NorgesGruppen forteller Kiwi forteller om nedgående salg av plastposer til fordel for handlenett, men vil ikke av konkurransehensyn gå ut med antall poser.

Spar sier de har solgt cirka en halv million færre poser i år, sammenliknet med samme periode i fjor. Meny sier de så langt i år har redusert salget av plastbæreposer med drøye millionen.

Handelens Miljøfond
Handelen har selv forpliktet seg til å selge færre poser gjennom Handelens Miljøfond (HMF) som ble startet i august 2018. Formålet er blant annet å oppfylle EUs direktiv om å innføre tiltak for redusert bruk av plastposer. 

En avgift på 50 øre per plastpose er øremerket HMF, som skal fremme tiltak for redusert plastposeforbruk, redusert forsøpling og økt ressursutnyttelse på plastemballasje.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex