Dagligvarekjedene forteller at salget av plastbæreposer har gått ned med flere millioner poser sammenlignet med i fjor, skriver NRK.
2014 var et toppår for salg av bæreposer, ifølge Grønt Punkt Norge. Da kjøpte landets befolkning til sammen 955 millioner bæreposer. Siden den gang har salget gått ned, og i fjor kjøpte vi totalt 100 millioner færre plastposer enn i toppåret.
NRK har bedt om tall som beskriver utviklingen i salget av plastposer fra de store dagligvarekjedene i landet. Svarene viser at kundene oftere sier «nei takk» til spørsmålet om de vil har bærepose enn de gjorde i fjor. Flere av kjedene gir uttrykk for at mange forbrukere går over til handlenett.
Dagligvarehandelen opplever nedgang
Coop har opplevd en nedgang i bæreposebruken på cirka to prosent hittil i år, sammenlignet med i fjor. De tror årsaken til nedgangen skyldes plastdebatten og økt oppmerksomhet rundt plast som et miljøproblem.
I Rema 1000 har salget av bæreposer sunket med cirka 5 prosent i så langt i 2018 sammenlignet med 2017. I NorgesGruppen forteller Kiwi forteller om nedgående salg av plastposer til fordel for handlenett, men vil ikke av konkurransehensyn gå ut med antall poser.
Spar sier de har solgt cirka en halv million færre poser i år, sammenliknet med samme periode i fjor. Meny sier de så langt i år har redusert salget av plastbæreposer med drøye millionen.
Handelens Miljøfond
Handelen har selv forpliktet seg til å selge færre poser gjennom Handelens Miljøfond (HMF) som ble startet i august 2018. Formålet er blant annet å oppfylle EUs direktiv om å innføre tiltak for redusert bruk av plastposer.
En avgift på 50 øre per plastpose er øremerket HMF, som skal fremme tiltak for redusert plastposeforbruk, redusert forsøpling og økt ressursutnyttelse på plastemballasje.