Sacha-Vittori Paolucci hos Konica Minolta, ser både utfordringer og muligheter for digital produksjon av etiketter i år 2024. Mens vi kan notere en global nedgang i trykt produksjon, ser det bedre ut for digital etikettproduksjon.
Sacha-Vittori Paolucci har tittelen Head of Industrial Print Business Development i Europa. Dette er hva han sier om markedet:
– I en verden av usikkerhet der en antatt global nedgang generelt i trykt produksjon er en del av ligningen, er det oppmuntrende å se digitale etiketter, emballasje og pynt skinne klart.
– Et behov for større automatisering og innovative ende-til-ende-løsninger vil fortsatt stå høyt på agendaen og være en viktig drivkraft fremover for bransjens interessenter som konverterere, merkevarer og leverandører. Et økt fokus på komplette produksjonsarbeidsflyter i emballasje- og etikettsektoren hjelper også omformere med å finne nye muligheter.
– Ettersom kravene til merking og emballasje blir stadig mer komplekse etter hvert som datakravene vokser, samsvar og regulatoriske miljøer skjerpes, er forsyningskjeden i økende grad avhengig av etikettering som en nøkkelkilde for sporbarhet.
Mer vekst
– Alle disse faktorene peker på at Europas digitale etikett- og emballasjemarkeder – og faktisk de over hele verden – kan forvente enda mer vekst. «Etterspørselen etter digitalt trykt emballasje forble generelt høy med produkter som etiketter som ble produsert i volum og ikke lenger begrenset til kortsiktig markedsføringsarbeid.» sier Smithers i sin globale oversikt over markeder for utskriftsutstyr. Samtidig kunne bølgepappindustrien se stor etterspørsel etter digitalprintet emballasje.
– Produksjon, detaljhandel, transport, tekstiler, mat og drikke og logistikk er alle nøkkelfaktorer som har gjort at digital etikettproduksjon har blitt en vanlig teknologi og med mange emballasjemarkeder på et vippepunkt og modne for digital produksjon.
Drikkevareindustrien er et interessant vekstområde
– Drikkevareindustrien er en sektor hvor vi vil se kunder øke sin virksomhet eksponentielt med digital etikettutskrift i kombinasjon med for eksempel preging, foliering og stanset utsmykning de neste årene. Taktile effekter med lakk og folier blir stadig viktigere når for eksempel en vinforbruker bestemmer seg for hva de skal kjøpe.
– Tilliten til digitalt produserte vinetiketter støttes også av bransjeeksperter. «I løpet av de neste fem årene vil bruken av ny digital dekorasjonsteknologi øke selv i kortere serier, noe som ikke minst vinmarkedet vil omfavne,» heter det i Smithers-rapporten.
«Med fremveksten av premiumviner blir sikkerhet og beskyttelse mot piratkopiering som en del av etiketten stadig viktigere for vinprodusenter.»
– Funksjoner mot forfalskning, inkludert et innovativt og topp moderne inkjetprinter-prosjekt med Industrial Inkjet Ltd (IIJ), var en sentral del av vår deltakelse på Labelexpo i september i fjor. Vår AccurioLabel 230-presse ble konfigurert på messen med Grafisk Maskinfabriks (GM) DC330 Mini. IIJ, en anerkjent global ekspert på sikkerhetsutskrift med UV-blekk, demonstrerte også andre muligheter.
Tett samarbeid viktig
– Som den europeiske markedsandelslederen innen digitale etikettpressesystemer (ifølge Infosource), vil vi fortsette å flytte grensene for å hjelpe konvertere med å oppnå nye utskriftsmuligheter. Vi tror at tettere samarbeid med kunder og partnere, pågående arbeid med å revolusjonere utskriftsteknologi og forbedret effektivitet vil være avgjørende i årene som kommer.
– Arbeidsflyt, programvare og prosessautomatisering, sammen med skyløsninger, er også viktige effektivitetsdrivere som en del av kjøringen mot den «smarte fabrikken».
– Til tross for boomen i produksjon av digitale etiketter, er den generelle veksten for sektoren spådd å ha «myke utsikter». Dette vil fortsette i hvert fall i første halvdel av 2024, ifølge den siste Finat-analysen av markedet.
Netthandel bremser opp
– En av de negative trendene er, bemerkelsesverdig nok, en «kontinuerlig nedgang» i netthandelssalget, et område som ellers har vært en betydelig driver de siste årene.
– Nedgangen er kommet for å bli, ettersom medvinden etter pandemien avtar mens høy inflasjon og stigende renter demper etterspørselen betydelig, heter det i rapporten.
– Selv om vi har gjort store fremskritt i etikettmarkedene, forstår vi også de betydelige utfordringene våre kunder vil møte gjennom året. Men det er magefølelsen vår at problemer som tilgjengeligheten av råvarer vil begynne å lette. Dette til tross for en Gartner-rapport som siterer en undersøkelse fra 2021 som sa at 68 prosent av leverandørkjedelederne bemerket store forstyrrelser og at 79 prosent av organisasjoner med mer enn 500 ansatte ønsker å være bedre forberedt på risikoer i nær fremtid.
Mye påvirker
– I tillegg til spørsmålet om tilbud og etterspørsel, er alle våre kunder – inkludert trykkerier, konvertere, finansselskaper og virksomheter – påvirket av de indirekte effektene av verdensbegivenheter. Pandemien og tvangsnedleggelser førte til at et betydelig antall erfarne medarbeidere gikk av med førtidspensjonering, noe som økte mangelen på dyktige arbeidere, og det er økt interesse for å jobbe hjemmefra.
– Vi tror imidlertid at våre kunder vil prøve å finne mer midler til attraktive kurs, kontinuerlig utvikling av personalet, samt å sørge for en balanse mellom arbeid og privatliv. At produktene våre er enkle å bruke for våre kunder, gjør jobbene mer attraktive for talentet de leter etter. Og hvorfor ikke se etter å ansette flere unge talenter – og trene dem opp selv
– Stadig viktigere i fremtiden blir Industry 5.0, der folk jobber sammen med avansert teknologi og kunstig intelligens-drevne roboter for å forbedre arbeidsplassprosesser.