Keep-it og Matvett går sammen mot matsvinn

PUBLISERT: 22 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

Keep-it Technologies og Matvett inngår et samarbeid for å forsterke innsatsen mot matsvinn i matindustri, dagligvarehandel, restauranter og husholdninger. 

Hvert år kaster forbrukerne og matbransjen over 360.000 tonn fullt spiselig mat. En viktig årsak til at mat kastes er fordi den er «utgått på dato».

Holdbarhetsindikator
Den norske oppfinnelsen Keep-it er en holdbarhetsindikator som enkelt gir svaret på om maten er trygg å spise. Matvett jobber med kunnskapsformidling og inspirasjon for å bidra til at det kastes mindre mat i hele verdikjeden. 

– Skal vi redusere det store problemet med matsvinn, må vi fortsette å jobbe med aktørene i verdikjeden, sier daglig leder Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies i en pressemelding. 

– Vi har derfor innledet et samarbeid med Matvett for å øke kunnskapen hos produsenter, i dagligvarehandel og restauranter om riktig temperatur og forebygging av matsvinn.

– Dette kan vi gjøre gjennom at flere aktører velger å bruke Keep-it indikatoren samt at man er bevisst på praksis rundt holdbarhetsmerking og riktig temperatur i kjøle- og ferskvaredisker.

Gjennom samarbeidet skal Matvett og Keep-it: 
• Få flere produkter som i dag er unødvendig datostemplet med «Siste forbruksdag» over på «Best før» ved å utfordre matbransjen til å gå gjennom sine produkter for å sikre korrekt merking. 

• Få flere produsenter og butikker til å benytte Keep-it indikatoren til å kartlegge avvik og igangsette forbedringsarbeid i kjølekjeden. 

• Utarbeide verktøy som aktørene kan benytte for å måle effekt av svinnreduserende tiltak; i verdi, volum og CO2-avtrykk. 

Unødvendig kasting av mat
– Hver dag kastes fullt brukbare matvarer unødvendig, fordi de har gått ut på dato, sier daglig leder Anne-Grete Haugen i Matvett.

– Dette gjelder spesielt for produkter merket «Best før», der holdbarheten i praksis kan være lengre enn det som står på pakken hvis lagret i rett temperatur.Keep-it kan bidra til at både matbransjen og forbrukerne kaster mindre mat.

 

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl