Keep-it og Matvett går sammen mot matsvinn

PUBLISERT: 22 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

Keep-it Technologies og Matvett inngår et samarbeid for å forsterke innsatsen mot matsvinn i matindustri, dagligvarehandel, restauranter og husholdninger. 

Hvert år kaster forbrukerne og matbransjen over 360.000 tonn fullt spiselig mat. En viktig årsak til at mat kastes er fordi den er «utgått på dato».

Holdbarhetsindikator
Den norske oppfinnelsen Keep-it er en holdbarhetsindikator som enkelt gir svaret på om maten er trygg å spise. Matvett jobber med kunnskapsformidling og inspirasjon for å bidra til at det kastes mindre mat i hele verdikjeden. 

– Skal vi redusere det store problemet med matsvinn, må vi fortsette å jobbe med aktørene i verdikjeden, sier daglig leder Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies i en pressemelding. 

– Vi har derfor innledet et samarbeid med Matvett for å øke kunnskapen hos produsenter, i dagligvarehandel og restauranter om riktig temperatur og forebygging av matsvinn.

– Dette kan vi gjøre gjennom at flere aktører velger å bruke Keep-it indikatoren samt at man er bevisst på praksis rundt holdbarhetsmerking og riktig temperatur i kjøle- og ferskvaredisker.

Gjennom samarbeidet skal Matvett og Keep-it: 
• Få flere produkter som i dag er unødvendig datostemplet med «Siste forbruksdag» over på «Best før» ved å utfordre matbransjen til å gå gjennom sine produkter for å sikre korrekt merking. 

• Få flere produsenter og butikker til å benytte Keep-it indikatoren til å kartlegge avvik og igangsette forbedringsarbeid i kjølekjeden. 

• Utarbeide verktøy som aktørene kan benytte for å måle effekt av svinnreduserende tiltak; i verdi, volum og CO2-avtrykk. 

Unødvendig kasting av mat
– Hver dag kastes fullt brukbare matvarer unødvendig, fordi de har gått ut på dato, sier daglig leder Anne-Grete Haugen i Matvett.

– Dette gjelder spesielt for produkter merket «Best før», der holdbarheten i praksis kan være lengre enn det som står på pakken hvis lagret i rett temperatur.Keep-it kan bidra til at både matbransjen og forbrukerne kaster mindre mat.

 

 

 

Les mer

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Koenig & Bauer reorganiserer

For å komme nærmere nåværende og fremtidige kundebehov reduseres antall divisjoner fra tre til to, nemlig Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) og Special & New Technologies (S&T). Konsernets fokus vil fortsatt være på det høytvoksende emballasjemarkedet.
KB_01

Siste nytt

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Koenig & Bauer reorganiserer

For å komme nærmere nåværende og fremtidige kundebehov reduseres antall divisjoner fra tre til to, nemlig Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) og Special & New Technologies (S&T). Konsernets fokus vil fortsatt være på det høytvoksende emballasjemarkedet.
KB_01