Keep-it er på vei ut til det europeiske markedet

PUBLISERT: 19 april 2017
OPPDATERT: 26 januar

||

Keep-it Technologies, selskapet bak holdbarhetsindikatoren Keep-it, har hentet inn 55 millioner og sikter seg inn på dagligvaremarkedet i Europa.

I en rettet emisjon mot nye investorer og eksisterende aksjonærer har Keep-It Technolgies hentet inn 55 millioner kroner som skal finansiere internasjonal ekspansjon og økt produksjon på Alna i Oslo.

Satser på Europas dagligvaremarked
Mer enn 30 millioner Keep-it indikatorer vil bli påsatt forbrukerpakninger med fersk fisk og sjømat, ferskt kjøtt og fjærkre i det norske markedet i år.

Med ny kapital på plass rettes innsatsen mot det europeiske dagligvaremarkedet. Det er et økende fokus på kvalitet og matsikkerhet fra forbruker, samtidig som myndighetene i flere land arbeider aktivt for å redusere matsvinn.

– Kvalitet og redusert matsvinn blir stadig viktigere for forbrukere, både i Norge og Europa for øvrig, sier daglig leder Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies i en pressemelding.

– Frankrike innførte et forbud mot å kaste mat i 2016. Slikt sett er tidspunktet for en internasjonal lansering av Keep-it veldig godt. Vi jobber nå tett med europeiske produsenter og dagligvarekjeder.

– Erfaringene våre fra Norge viser at Keep-it fører til økt forbrukertilfredshet, redusert matsvinn og økt lønnsomhet.

Verdt 218 millioner kroner
I Norge har selskapet samarbeidet tett med blant annet Rema 1000, og de fleste av dagligvarekjedens ferskvareprodukter har nå en Keep-it holdbarhetsindikator.

Viola AS (100 prosent eid av Rasmussengruppen) og Erik G. Braathens investeringsselskap Ojada er blant de nye investorene som har deltatt i emisjonen. Rasmussengruppen er også på eiersiden i Kolonial.no.

Swedbank har vært tilrettelegger for emisjonen på 55 millioner. Etter emisjonen er verdien på selskapet 218 millioner. De største eiere er fremdeles Investinor og Scatec, som begge deltok i emisjonen sammen med andre, eksisterende eiere.

 

 

Siste nytt

Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Det finske selskapet Kouvolan Lakritsi konkurrerer i årets Packnorth Award med sitt nye, resirkulerbare Laku-krus, laget av jomfrufiber. Den erstatter plastposer med lakris.
Lakritsxx
Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Mondelez Norden har innledet et samarbeid med Bower som gjør det mulig for forbrukere å skanne emballasjen sin før den kildesorteres.
bower
Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Når det kreves skarpe verktøy eller hjelp for å åpne et medisinglass eller en matemballasje, er det noe galt. For mange med revmatisme er dette hverdagen – men en ny undersøkelse fra Novus viser at problemer med emballasjer som er tungvinte å åpne er utbredt i hele befolkningen.
uk-enkat-utvaldx
Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, falsekartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les mer

Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Det finske selskapet Kouvolan Lakritsi konkurrerer i årets Packnorth Award med sitt nye, resirkulerbare Laku-krus, laget av jomfrufiber. Den erstatter plastposer med lakris.
Lakritsxx
Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Mondelez Norden har innledet et samarbeid med Bower som gjør det mulig for forbrukere å skanne emballasjen sin før den kildesorteres.
bower
Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Når det kreves skarpe verktøy eller hjelp for å åpne et medisinglass eller en matemballasje, er det noe galt. For mange med revmatisme er dette hverdagen – men en ny undersøkelse fra Novus viser at problemer med emballasjer som er tungvinte å åpne er utbredt i hele befolkningen.
uk-enkat-utvaldx
Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, falsekartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong