Keep-it Technologies, selskapet bak holdbarhetsindikatoren Keep-it, har hentet inn 55 millioner og sikter seg inn på dagligvaremarkedet i Europa.
I en rettet emisjon mot nye investorer og eksisterende aksjonærer har Keep-It Technolgies hentet inn 55 millioner kroner som skal finansiere internasjonal ekspansjon og økt produksjon på Alna i Oslo.
Satser på Europas dagligvaremarked
Mer enn 30 millioner Keep-it indikatorer vil bli påsatt forbrukerpakninger med fersk fisk og sjømat, ferskt kjøtt og fjærkre i det norske markedet i år.
Med ny kapital på plass rettes innsatsen mot det europeiske dagligvaremarkedet. Det er et økende fokus på kvalitet og matsikkerhet fra forbruker, samtidig som myndighetene i flere land arbeider aktivt for å redusere matsvinn.
– Kvalitet og redusert matsvinn blir stadig viktigere for forbrukere, både i Norge og Europa for øvrig, sier daglig leder Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies i en pressemelding.
– Frankrike innførte et forbud mot å kaste mat i 2016. Slikt sett er tidspunktet for en internasjonal lansering av Keep-it veldig godt. Vi jobber nå tett med europeiske produsenter og dagligvarekjeder.
– Erfaringene våre fra Norge viser at Keep-it fører til økt forbrukertilfredshet, redusert matsvinn og økt lønnsomhet.
Verdt 218 millioner kroner
I Norge har selskapet samarbeidet tett med blant annet Rema 1000, og de fleste av dagligvarekjedens ferskvareprodukter har nå en Keep-it holdbarhetsindikator.
Viola AS (100 prosent eid av Rasmussengruppen) og Erik G. Braathens investeringsselskap Ojada er blant de nye investorene som har deltatt i emisjonen. Rasmussengruppen er også på eiersiden i Kolonial.no.
Swedbank har vært tilrettelegger for emisjonen på 55 millioner. Etter emisjonen er verdien på selskapet 218 millioner. De største eiere er fremdeles Investinor og Scatec, som begge deltok i emisjonen sammen med andre, eksisterende eiere.