Kavli kjøper Verso Food - finsk suksess i vegetarmat

PUBLISERT: 5 mars 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Vi har en offensiv vekststrategi, og det er derfor spesielt viktig for oss å investere i matvarekategorier vi ser er i rask utvikling, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli.|Merkevaren Härkis har på kort tid etablert seg som markedsleder i Finland

Det norskeide næringsmiddelkonsernet Kavli forsterker sin satsing på plantebaserte matvarer og kjøper det finske selskapet Verso Food. 

Selskapet har på kort tid etablert seg som markedsleder i Finland under merkevaren Härkis, med produkter basert på bondebønnen – også kjent som «favabønnen».

– Vi har en offensiv vekststrategi, og det er derfor spesielt viktig for oss å investere i matvarekategorier vi ser er i rask utvikling, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli.

Trapper opp satsingen
Konsernet startet så smått satsingen på plantebaserte produkter allerede i 2013. Da kjøpte de en annen finsk aktør, Planti, som produserer drikke, yoghurt og matlagingsprodukter laget av havre og soya. Merket er blant de ledende innenfor sine markedssegmenter i både Finland og Sverige.

– Oppkjøpet av Verso Food signaliserer en opptrapping av Kavlis investeringer på dette området, sier Volden.

– Stadig flere ønsker å spise mindre kjøtt og mer frukt og grønt. Det er ikke lenger bare vegetarianere som er på jakt etter plantebaserte alternativer til kjøtt, men også mange andre som ønsker å legge om kostholdet sitt.

Investerer i plantebaserte matvarer
Verso ble grunnlagt i 2010, og har utviklet en egen patentert teknologi basert på bondebønnen (favabønnen) for å produsere vegetariske matretter som kan erstatte blant annet kjøttdeig, andre kjøttprodukter og kylling.

I motsetning til soyabønner og mykoprotein, dyrkes bondebønner lokalt i Norden, noe som gir korte transportavstander og god tilgjengelighet. 

– Verso Food inngår også i vår langsiktige strategi om å investere mer i plantebaserte kategorier, både ut fra et forbruker- og bærekraftperspektiv. Dette var også viktig da vi i 2013 tok over Planti, sier Volden. 

– Et vekstselskap trenger en eier som er villig til å investere for langsiktig vekst. Derfor er vi veldig glade for at Kavli blir vår nye eier, et selskap som gjennom sin eierform og sin strategi er svært langsiktige, sier Leena Saarinen, styreleder i Verso Foods.

Lanserer i Sverige
Verso Food har sitt sete i Helsinki i Finland, og har siden oppstarten vokst raskt på det finske markedet. Selskapet har 17 ansatte og omsatte for drøyt 6 millioner euro i 2018. Et nytt produksjonsanlegg i Kauhava blir innviet våren 2019.

Verso Food har fra starten av hatt en ambisjon om å vokse globalt, og har allerede etablert avtaler om salg i flere andre markeder.

– Vi skal investere i og videreutvikle Verso, som vi mener har et betydelig potensial langt utenfor Finlands grenser. Vi regner med å lansere flere av selskapets produkter i Sverige allerede i 2019, sier Volden.

Virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Storbritannoa
Kavlikonsernet omsatte for over 3,5 milliarder kroner i 2018. Konsernet har over 850 ansatte og virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Storbritannia.

I Norge er Kavli mest kjent som eiere av O. Kavli og Q-Meieriene. Virksomheten er eid av det norske Kavlifondet, som bruker utbyttet til å støtte allmennyttige formål.

 

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa