Kaldfoliering på ubleket papir blir hett på Drupa

PUBLISERT: 22 mai 2016
OPPDATERT: 26 januar


På Drupa 2016 vil Eagle Systems demonstrere det de hevder er det første systemet for kaldfoliering på arkmatet, ubleket papir. – Vi venter enorm respons, sier sjefen, Mike King.

Etter et forsknings- og utviklingsprosjekt som har pågått i seks år, blir Drupa 2016 den første messen som kan presentere en salgbar løsning for arkmatet kaldfoliering på ubleket papir, skriver Labels&Labelling.

Har vært komplisert å få til
Eagle Systems forklarer at ubleket papir er porøst og har en variabel overflate, og at arkmatet kaldfoliering dermed har vært komplisert. Nå har det likevel latt seg gjennomføre, og det tror selskapet at bransjen vil sette pris på.

Toppsjefen i Eagle Systems, Mike King sier at utviklingen er en «game changer» for emballasje- og trykkebransjen, siden dette ikke har fungert før nå.

– Kaldfoliering av ubleket papir har vært forsøkt og testet av mange, men med lite suksess. Jeg må innrømme at Eagle Systems har investert store ressurser for å komme til dette gjennombruddet, men vi satser utelukkende på kald- og varmfoliering, sier han.

Kun en trykkpresse i verden hittil
– For leverandører av matemballasje, vinetiketter og bæreordninger for øl og brus, kan denne innovasjonen alene være verdt turen til Düsseldorf. Vi venter enorm respons, sier Mike King.

I dag er det bare en trykkpresse i verden som kan gjøre dette, etter at Eagle Systems har tilpasset en Manroland-presse hos Matlet Group Packaging Graphics i Providence, Rhode Island, USA.

Eagle Systems tilbyr et sertifiseringskurs i kaldfoliering for å hjelpe kundene med å oppnå høyere kvalitet og å få mer ut av investeringen.

Du finner Eagle Systems i hall 16, stand A71 på Drupa 2016, som arrangeres i Düsseldorf fra 31. mai til 10. juni.

Les mer om Drupa her.
 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot