JDO står bak den nye flasken til Farris i Norge

PUBLISERT: 8 desember 2015
OPPDATERT: 26 januar

På oppdrag fra Ringnes fikk JDO Brand & Design jobben med å designe neste generasjons PET-flasker til Farris mineralvann, Norges eldste flaskevann.

JDO valgte en teknologisk utfordrende tilnærming til endring av 3D-strukturen og videreutvikling av 2D-grafikken for å heve varemerkets presentasjon, samtidig som man holder fast ved identiteten og posisjonen.

Elegante linjer
JDO ble også bedt om å utvikle et nytt Farris-glass til bruk i restauranter. Det gamle glasset har vært med på å bygge varemerkets identitet, og ved lanseringen av den nye flasken, ville man at glasset skulle tilpasse til den nye designen.

På den nye PET-flasken fra Farris er det preget inn elegante linjer i profilen som gir både mykhet og taktilitet i formen. Sammen med den tåreformede fasongen har designen et estetisk utrykk som er både moderne og klassisk.

De nye detaljene fanger essensen i det oppfriskede Farris-merket.

Skaper gjenkjennelse
2D-grafikken er diamantformet for å skape gjenkjennelse. Etiketten er formet rundt flaskehalsen og hver variant har sterke paralleller til den eksisterende flaskeserien. Det nye Farris-glasset har de samme linjene og diamantmerket som flasken.

– Vi har bevart den gjenkjennelige ikonbruken til Farris, spesielt diamantformen. Samtidig gar strukturen fått et premiumpreg, mens grafikken er frisket opp for å bygge opp og kommunisere varemerkets historie, sier Paul Drake, med-gründer og kreativ direktør i JDO.

Marianne Høy Erikstad, senior brand manager ved Ringnes sier at JDO har gjort en god jobb med å gi flaskene en premium-design og er fornøyd med resultatet.

– Den nye designen kombinerer taktilitet og vakker grafikk til å skape en elegant og ikonisk emballasje som appellerer både til forbruker og handelen, sier hun.
 

 

 

Les mer

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Ny emballasjeserie for takeaway fra Greiner Packaging

Greiner Packaging har utviklet en ny serie med emballasje, for eksempel for hamburgere, salater eller lunsjmat, beregnet for gjenbruk. For å sikre at takeaway-måltider holder temperaturen og smaken best mulig, må de pakkes nøye – og det betyr vanligvis mye engangsemballasje og dermed avfall. Nå er dette et alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Siste nytt

Ecma: Mye i PPWR som påvirker kartongprodusentene

"Hvis emballasje var oppfunnet i dag, ville vi mottatt en rekke priser med tanke på alle de gode tingene knyttet til den. I stedet blir de sett på som et problem av våre beslutningstakere, problemer som må løses". Det sa Mike Turner, uavhengig konsulent for Ecma, da han var den første foredragsholderen på Svenska Kartongföreningens årsmøte nylig. Packnews var selvfølgelig der.
mike

Ny emballasjeserie for takeaway fra Greiner Packaging

Greiner Packaging har utviklet en ny serie med emballasje, for eksempel for hamburgere, salater eller lunsjmat, beregnet for gjenbruk. For å sikre at takeaway-måltider holder temperaturen og smaken best mulig, må de pakkes nøye – og det betyr vanligvis mye engangsemballasje og dermed avfall. Nå er dette et alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment