På oppdrag fra Ringnes fikk JDO Brand & Design jobben med å designe neste generasjons PET-flasker til Farris mineralvann, Norges eldste flaskevann.
JDO valgte en teknologisk utfordrende tilnærming til endring av 3D-strukturen og videreutvikling av 2D-grafikken for å heve varemerkets presentasjon, samtidig som man holder fast ved identiteten og posisjonen.
Elegante linjer
JDO ble også bedt om å utvikle et nytt Farris-glass til bruk i restauranter. Det gamle glasset har vært med på å bygge varemerkets identitet, og ved lanseringen av den nye flasken, ville man at glasset skulle tilpasse til den nye designen.
På den nye PET-flasken fra Farris er det preget inn elegante linjer i profilen som gir både mykhet og taktilitet i formen. Sammen med den tåreformede fasongen har designen et estetisk utrykk som er både moderne og klassisk.
De nye detaljene fanger essensen i det oppfriskede Farris-merket.
Skaper gjenkjennelse
2D-grafikken er diamantformet for å skape gjenkjennelse. Etiketten er formet rundt flaskehalsen og hver variant har sterke paralleller til den eksisterende flaskeserien. Det nye Farris-glasset har de samme linjene og diamantmerket som flasken.
– Vi har bevart den gjenkjennelige ikonbruken til Farris, spesielt diamantformen. Samtidig gar strukturen fått et premiumpreg, mens grafikken er frisket opp for å bygge opp og kommunisere varemerkets historie, sier Paul Drake, med-gründer og kreativ direktør i JDO.
Marianne Høy Erikstad, senior brand manager ved Ringnes sier at JDO har gjort en god jobb med å gi flaskene en premium-design og er fornøyd med resultatet.
– Den nye designen kombinerer taktilitet og vakker grafikk til å skape en elegant og ikonisk emballasje som appellerer både til forbruker og handelen, sier hun.