Investeringene i industrien er på vei opp, ifølge NHO

PUBLISERT: 10 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar

Bedriftenes investeringer på fastlandet og i olje og gass er på vei oppover, ifølge NHOs nye kvartalsrapport som også ser på urolige internasjonale omgivelser.

Økonomisk overblikk 4/2018 innleder med en oversikt over internasjonal økonomi. Høsten har vært turbulent. Verdens to største økonomier, USA og Kina, står midt oppe i en potensielt ødeleggende handelskrig. 

Brexit står for døren
Storbritannia står på terskelen til å forlate EU. Det gjør de som det første landet i historien, og muligvis på en uryddig måte, uten en avtale om på hvilke vilkår utmeldingen skal skje. 

Etter flere år med oppgang, har børsene stort sett falt i høst. Og siden begynnelsen av oktober har oljeprisen falt 30 prosent. NHO tror likevel ikke at  verdensøkonomien på vei inn i et nytt tilbakeslag i 2019, ti år etter det forrige.

Rapporten tror fortsatt på relativt solid vekst rundt oss, selv om det trolig blir noe lavere enn de siste årene. Fremover forventer vi at eksporten fra fastlandet vil øke.

Positive investeringstall
Takket være kostnadskutt er balanseprisene på nye utbygginger på norsk sokkel kraftig redusert de siste tre-fire årene. Derfor vil oljeinvesteringene holde seg godt oppe, selv med ytterligere noe prisfall. 

På bakgrunn av den siste tellingen økes nå anslått investeringsvekst i 2019 til 15 prosent.
Også bedriftsinvesteringene er på vei opp. Etter en vekst på 9 prosent i fjor, venter vi en samlet økning på ytterligere 16 prosent i årene 2018-21.

I denne rapporten skriver vi nærmere om hva som driver utviklingen i bedriftenes investeringer.

Kamp om ressursene
Normal kapasitetsutnytting vil ventelig nås en gang i løpet av neste år. Dette peker mot større kamp om ressursene fremover, også arbeidskraften. Våre medlemsbedrifter varsler nå om flere ansettelser og færre oppsigelser. 

Andelen som ikke får tak i kvalifisert arbeidskraft, er høyere enn for ett år siden, men har holdt seg stabil de fire siste kvartalene.

Vår gjennomgang av presset i arbeidsmarkedet viser imidlertid at det er store næringsvise forskjeller. I frontfaget – industrien – der sysselsettingen bare så vidt har begynt å ta seg opp igjen etter oljebremsen, er det så langt få tegn til knapphet på arbeidskraft.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red