Senest 2028 skal all plast være borte i emballasjen til IKEA, som i stedet satser på papirmaterialer.
Tiltakene er forankret i IKEAs formål med å ha en positiv innvirkning på mennesker og planet. I en pressemelding skriver IKEA at utfasingen av plast i emballasje skjer i flere steg og omfatter i starten alle nye produkter. Senest 2028 skal de omfatte hele sortimentet. Målet er å redusere plastavfall og forurensning, samtidig som IKEA er med på å drive overgangen til emballasje fremstilt av fornybare og resirkulerte materialer.
Vil bruke resirkulerte materialer
– Å fase ut plast i vår forbrukeremballasje er neste skritt på vår reise mot å gjøre våre emballasje mer bærekraftig, redusere plastavfall og utvikle løsninger av resirkulerte og fornybare materialer, sier Erik Olsen, Packaging & Identification Manager i IKEA of Sweden.
– Utfasingen skjer trinnvis de kommende årene, og vi fokuserer mest på papir, siden det er gjenvinnbart, fornybart og et materiale som mennesker over hele verden gjenvinner.
Emballasje er en viktig del av forretningsmodellen
IKEA skriver at emballasjeløsninger en viktig del av virksomhetens forretningsmodell som muliggjør sikker håndtering og produksjon av bærekraftige produkter som alle har råd til. IKEA har allerede gjort mye for å redusere bruk av plast i sine emballasjeløsninger.
I dag utgjør plast mindre enn 10 prosent av det totale volumet i de materialene som brukes til emballasje. Nå tar de et skritt videre mot sitt ambisiøse mål om å kun bruke fornybare eller resirkulerte materialer for å bane vei mot sirkulær økonomi.
IKEA bruker over 10 milliarder kroner på 920.000 tonn emballasjematerialer hvert år. Å gå over fra plast i forbrukeremballasje krever nye løsning og et nært samarbeid med produktutvikling i hele verdikjeden.
– Det er en del av vår arv å stadig søke nye måter å utvikle oss på, og emballasjen vår er ikke noe unntak, sier Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på IKEA of Sweden.
– Å gå vekk fra plast i emballasjen blir uten tvil en utfordring de kommende årene. Vi håper å kunne støtte oss på innovasjon og bruke vår størrelse og rekkevidde til å påvirke industrien også utenom vår egen verdikjede.