
I høst starter Iggesund Paperboard et salgskontor i Japan. Rekrutteringen er i full gang, og organisasjonen er trolig på plass i fjerde kvartal 2016.
Det er først og fremst selskapets flaggskip-produkt Invercote som er aktuelt for det japanske markedet. Produktet er godt etablert i det høyest kvalitetssegmentet i over 100 nasjonale markeder der det selges.
Prioriterer økning i globalt salg
– Tradisjonelt har Iggesund vært svært Europa-rettet, men nå prioriterer vi å øke det globale salget, sier Arvid Sundblad, ansvarlig for Iggesund Paperboards globale salg.
– I dag er Asia verdens største marked for kartong, og på et sånt marked er det plass til et kvalitetsprodukt som Invercote, sier Sundblad.
Et særpreg for det japanske papir- og kartongmarkedet er at kravet til kvalitet er svært høyt. Invercote, som er laget av fersk fiber med høyt krav til renhet, regnes derfor for å ha gode forutsetninger for å lykkes i Japan.
Økt service utenfor Europa
– Da vi bestemte oss for å satse mer på globalt salg, var et av de første skrittene å utvikle leverandørservicen utenfor Europa, forteller Ivan Chong, President for Iggesunds virksomhet i Asia Pacific.
– Etter det har vi bygget opp ny lagerbeholdning på den amerikanske vestkysten og på Taiwan. For Asia innebærer en radikal reduksjon av ledetidene.
Iggesund har fra før vært representert i Singapore og Hong Kong i snart 20 år, og salget er dermed bygget opp over tid. Med økt tilgjengelighet, er forutsetningen gode for å nå bredere ut, ikke bare i Japan, men også ved den asiatiske stillehavskysten.
«Game changer»
– Økt lagerhold og service er en «game changer» for oss. Nå er vi konkurransedyktige i sammenhenger der vi før ikke engang var et alternativ på grunn av ledetidene. Vi har allerede fått flere gode ordrer på grunn av de endrede forutsetningene, sier Ivan Chong.
Iggesunds datterselskap i Japan ble registrert i vår, på en dato som ifølge japansk tradisjon skal gi gode forutsetninger for det nye selskapet. Rekrutteringen er nå inne i en sluttfase.
– Vi har stor respekt for den japanske forretningskulturen og rekrutterer derfor bare japansk personell. Sammen med langsiktighet, tror vi dette er avgjørende for å få suksess i Japan, understreker han.
Stor mulighet for Invercote
– Kvalitet er meget viktig i Japan. Hygiene, renhet, lukt og smaksnøytralitet er eksempel på noen aspekter som prioriteres høyere i Japan enn på mange andre markeder. Derfor tror vi at Invercote har store muligheter for en god utvikling her.
Invercote har lenge vært og skal fortsatt være representert av den japanske papirgrossisten Takeo når det gjelder salg til det grafiske markedet. Det nye salgskontoret skal først og fremst være rettet mot emballasjemarkedet.