Ifølge SSB blir mindre avfall materialgjenvunnet i Norge

PUBLISERT: 9 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

Ifølge SSB ble 38 prosent av husholdningsavfallet levert til materialgjenvinning i 2016. I 2008 var andelen på 44 prosent, men har siden gått ned,

EU krever at 50 prosent av dette avfallet skal materialgjenvinnes innen 2020. I 2008 var andelen husholdningsavfall levert til materialgjenvinning oppe i 44 prosent, men etter det har andelen gått ned. Siden 2011 har andelen ligget i underkant av 40 prosent, ifølge SSB.

I EUs pakke om sirkulær økonomi som ble lagt fram i 2015 og nylig ble behandlet av EU-parlamentet, er det foreslått mer ambisiøse mål for materialgjenvinning. Formålet er å bevare ressursene/materialene lengt mulig i økonomien og å minimer avfallsmengden.

I rammedirektivet for avfall foreslås følgende endringer:
• 55 prosent materialgjenvinning innen 2025
• 60 prosent materialgjenvinning innen 2030
• 65 prosent materialgjenvinning innen 2035
• Separat innsamling av våtorganisk avfall fra 2023
• Separat innsamling av tekstiler og farlig avfall fra 2025

I tillegg foreslås det at mengden deponert husholdningsavfall skal reduseres til 10 prosent av generert avfall innen 2030. Norge innførte forbud mot deponering av nedbrytbart avfall i 2009.

Nasjonale mål er heller ikke oppnådd
Gjennom EØS-avtalen må vi i Norge forholde oss til EU-regelverket. I tillegg har vi nasjonale mål for avfallspolitikk, blant annet om å redusere mengdene farlig avfall til ukjent håndtering.

De andre nasjonale målene går ut på at veksten i avfallsmengdene skal være vesentlig lavere enn den økonomiske veksten.

Målet er at minst 80 prosent av ordinært avfall skal material- eller energigjenvinnes. I 2015 var andelen 77 prosent, men i 2012 og 2013 lå den på rundt 80 prosent. Det har vært størst nedgang i energigjenvinning, men også materialgjenvinningen går altså ned.

Mens veksten i BNP var på litt over 7 prosentpoeng i perioden 2012-2015, var veksten i avfallsmengden på 8 prosentpoeng i samme peride.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar