
Detaljhandelen sliter med å holde oss forbrukere fornøyde, for eksempel ved å redusere mengden plast, et materiale vi tilsynelatende ikke liker. Et eksempel på dette er vakuumpakket kjøttdeig, som sparer mye materiale sammenlignet med pakking i vanlige plastbakker. I England har flere av de store kjedene begynt å gjøre dette, for eksempel Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten.
I 2018 vakte Iceland Foods mye oppmerksomhet da de lovet at innen fem år skulle alle deres egne merker pakkes i andre materialer enn plast. Dette fungerte ikke og de ble tvunget til å ty til en form for abdikasjon. Nå har også forsøket på å pakke kjøttdeigen i vakuumemballasje mislyktes.
Det var bare seks måneder siden at Iceland endret sitt utvalg av kjøttdeig og svinekjøtt til å pakkes i vakuumemballasje. Den ble utviklet for å inneholde 50 prosent mindre plast, noe som ville redusere forbruket med trettifem tonn.
Samtidig ble det sagt at den emballasjen holder produktene ferske i omtrent to og en halv uke – altså økes produktets holdbarhet med nesten 50 prosent samt at transporten reduseres.
Flere andre forhandlere gjorde det samme grepet, ifølge magasinet Packaging Europe. Lidls overgang til vakuumpakket kjøttdeig var ment å redusere plastforbruket med 63 prosent og spare 250 tonn hvert år, mens Asda forutså en reduksjon på 60 tonn i plast i sin årlige virksomhet da de vakuumpakket sin egen kjøttdeig med 60 prosent mindre plast. Sainsbury’s har også valgt denne løsningen.
Men, men, forbrukerne var fortsatt ikke fornøyde. Folk synes emballasjen er forferdelig og klager på kjøttets tekstur og utseende. Videre kunne plastfilmen bare resirkuleres dersom den ble returnert til butikken.
Iceland Food måtte tenke nytt og har bestemt seg for å gjeninnføre sine tradisjonelle plasttrau.
Da Sainsbury’s lanserte dette i 2023, strømmet det inn klager. Det er ikke klart hva reaksjonene fra kundene har vært hos de andre butikkjedene, men det er igjen en dristig gjetning at de blir møtt med de samme reaksjonene fra kundene sine.
Å eliminere eller redusere plastforbruket er rett og slett ingen enkel oppgave.