Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 6 februar 2025
OPPDATERT: 6 februar
Foto: Iceland

Detaljhandelen sliter med å holde oss forbrukere fornøyde, for eksempel ved å redusere mengden plast, et materiale vi tilsynelatende ikke liker. Et eksempel på dette er vakuumpakket kjøttdeig, som sparer mye materiale sammenlignet med pakking i vanlige plastbakker. I England har flere av de store kjedene begynt å gjøre dette, for eksempel Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten.

I 2018 vakte Iceland Foods mye oppmerksomhet da de lovet at innen fem år skulle alle deres egne merker pakkes i andre materialer enn plast. Dette fungerte ikke og de ble tvunget til å ty til en form for abdikasjon. Nå har også forsøket på å pakke kjøttdeigen i vakuumemballasje mislyktes.

Det var bare seks måneder siden at Iceland endret sitt utvalg av kjøttdeig og svinekjøtt til å pakkes i vakuumemballasje. Den ble utviklet for å inneholde 50 prosent mindre plast, noe som ville redusere forbruket med trettifem tonn.

Samtidig ble det sagt at den emballasjen holder produktene ferske i omtrent to og en halv uke – altså økes produktets holdbarhet med nesten 50 prosent samt at transporten reduseres.

Flere andre forhandlere gjorde det samme grepet, ifølge magasinet Packaging Europe. Lidls overgang til vakuumpakket kjøttdeig var ment å redusere plastforbruket med 63 prosent og spare 250 tonn hvert år, mens Asda forutså en reduksjon på 60 tonn i plast i sin årlige virksomhet da de vakuumpakket sin egen kjøttdeig med 60 prosent mindre plast. Sainsbury’s har også valgt denne løsningen.

Men, men, forbrukerne var fortsatt ikke fornøyde. Folk synes emballasjen er forferdelig og klager på kjøttets tekstur og utseende. Videre kunne plastfilmen bare resirkuleres dersom den ble returnert til butikken.

Iceland Food måtte tenke nytt og har bestemt seg for å gjeninnføre sine tradisjonelle plasttrau.
Da Sainsbury’s lanserte dette i 2023, strømmet det inn klager. Det er ikke klart hva reaksjonene fra kundene har vært hos de andre butikkjedene, men det er igjen en dristig gjetning at de blir møtt med de samme reaksjonene fra kundene sine.

Å eliminere eller redusere plastforbruket er rett og slett ingen enkel oppgave.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Metsä får investeringsstøtte fra EU dersom de bygger nytt bruk

Muoto er navnet på en serie med ny, fiberbasert emballasje fra Metsä Group. Konsernet vurderer nå å investere i egen fabrikk i Rauma, Finland, for produksjon og har, dersom det skjer, forhandlet seg opp til 85,5 millioner euro gjennom EUs innovasjonsfond. En delfinansieringsavtale er signert.
Muoto