ICA Gruppen slutter å selge engangsartikler i plast

PUBLISERT: 1 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


Svenske ICA Gruppen faser ut engangsartikler i plast i hele konsernet. I 2020 skal kopper, tallerkener, bestikk, sugerør og lokk lages av papir eller biologiske materialer.

ICAs nye plaststrategi innebærer også at alle matvarer blant egne merkevarer skal pakkes i gjenvinnbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2022. I 2030 skal emballasjen være laget av gjenvunnet eller fornybart material. Strategien gjelder hele konsernet i Sverige og Baltikum.

Innfører pant på flere emballasjer
– Vi trenger å redusere den totale bruken av plast og se på hvilken type plast vi bruker. Det stiller krav til oss som foretak å være med på å drive utviklingen for å finne nye innovative måter å bruke gjenvunnet plast på, slik at produktsikkerheten bevares, sier Kerstin Lindvall, bærekraftigdirektør i ICA.

– Vi skal også finne nye fornybare materialer, sier hun.

Som et ledd i den nye strategien lanserer ICA et antall nye emballasjer som skal bidra til redusert plastbruk, økt gjenvinning og økt bruk av fornybare materialer. På flere av ICAs juicer, smoothies og shots innføres pant.

Redusert plastandel
ICA Skona-serien vil heretter komme i emballasje laget av gjenvunnet eller fossilfri råvare. Flere emballasjer laget av sukkerrør lanseres våren 2019. Mange av plastskålene til frukt og grønt byttes ut med papir eller skåler av gjenvunnet plast.

For kjøttvarer innfører ICA en emballasje med større andel papir, noe som har redusert plastandelen med 45 prosent.

– Ved siden av bærekraftige materialer er det et viktig aspekt at emballasjen i seg selv skal bidra til økt holdbarhet på innholdet og motvirke matsvinn. Et eksempel på det er kjøttemballasje skinpack som både gir redusert plastmengde, økt holdbarhet og redusert svinn, sier Kerstin Lindvall.

– Svinnet i butikk er redusert med 40 prosent. Emballasjen har også gjort det mulig med mer effektiv transport, og skålene er enklere for forbrukerne å gjenvinne.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot