Hudpleieprodukter og tannkrem lanseres i tuber laget av papir

PUBLISERT: 25 mai 2021
OPPDATERT: 26 januar

I prinsippet kan hele tuben produseres av 100 prosent nyfber, men i løsningen som lanseres av Aisa er 70 prosent av plasten byttet ut med fiber i akselen på tuben og til sammen.

BillerudKorsnäs og Aisa har inngått et samarbeid for å erstatte plasttuber til kosmetikk og tannkrem med tuber laget av 70 prosent jomfruelig fiber.


De nye tubene er basert på BillerudKorsnäs FibreForm som er et bøyelig materiale. Dermed kan tuben beholde formen sin når man klemmer og trykker på den.

– Vi kommer aldri til å kompromisse med brukeropplevelsen, sier Lovisa Westergren, Sales Director FibreForm i BillerudKorsnäs.
– FibreForm er et enestående material, og samarbeidet med Aisa har resultert i et nytt bruksområde der vi kan støtte merkevareeierne på deres reise mot mer bærekraftig emballasje.

Økt etterspørsel etter fiberemballasje

I de siste årene har etterspørselen etter fiberbaserte emballasjeløsninger økt, og som materiale i tuber.

– Løsningen er som er utviklet sammen med Aisa utnytter de unike egenskapene i FibreForm fullt ut og møter de høye forventningen vi ser hos merkevareeierne til å redusere bruken av plast uten å fire på kvaliteten og funksjonaliteten.

Tuber laget av FibreForm kan brukes i segmenter som emballasje for tannkrem og kosmetikk. Materialet er biologisk nedbrytbart og krever mindre energi ved konvertering enn plast.

En av de store fordelene med papirtuben laget av FibreForm er ifølge BillerudKorsnäs den smidige produksjonsprosessen. Det er mulig å bytte ut det nåværende materialet direkte, uten å måtte bygge om konverteringsmaskinene.

– Med FibreForm kan våre kunder tilby en helt ny emballasjeløsning på markedet, sier Westergren.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red