Messegulvet fylles opp, og utstillerne har ifølge arrangøren bestilt større stands for bedre å kunne vise frem sine produkter og tjenester i mars neste år.
Solfrid Nilsen fra Peterson Packaging forteller at de deltar på HOLDBAR å fremheve sin 100 prosent bærekraftige og sirkulære emballasje. De skal også vise at de kontinuerlig jobber med innovasjon og optimering overfor sine kunder.
-Vi benytter oss av en høyteknologisk bølgepappfabrikk hvor vi bruker biogass som energikilde og gjenbruker vann og varme i produksjonen. Det gleder vi oss til å fortelle de besøkende om.
På HOLDBAR forventer Peterson Packaging å treffe nye leads innen næringsmiddelindustrien, samt møte en god del eksisterende kunder både som utstillere og besøkende

Dette er en forventning hun deler med Susanne Andersen fra GEA , som ser fram til å demonstrere nyheter innenfor grønn emballasje med sitt FoodTray og minimering av emballasjeavfall og plast på dyptrekkeren PowerPak PLUS.
– Med vår nye dyptrekker kan svinnet reduseres med inntil 75 prosent ved folieskifte, forteller Susanne Andersen. – Dette sikres med automatisk trekking av topp- og bunnfolie og oppnås ved redusert fremtrekk før korrekt folieføring oppnås. På standen vil GEA demonstrere hvordan maskinene fungerer.
Samlingspunkt med høy treffrate
Lars Nordahl Jørgensen representerer Multivac, et multinasjonalt firma som deltar mye på de store messene i utlandet. Han mener det er viktig å også delta på lokale messer for å nå alle, spesielt de som av ulik grunn ikke reiser til de store messene ute.
-Vi som markedsleder mener det er viktig at vi viser oss på lokale messer, og særlig nå med fokus på nye pakkemetoder og emballasje i det grønne skiftet, forteller Nordahl Jørgensen.
Multivac oppfordrer sine konkurrenter i bransjen til å være representert på HOLDBAR, slik at de sammen kan trekke flest mulig besøkende for en attraktiv og god messe.

For Daglig Leder i Arne B. Corneliussen, Roar Furuhaug, er HOLDBAR en viktig arena. De var der som utstiller i 2017 og kommer tilbake i 2020, hvor de skal markere sitt 70 års jubileum.
– HOLDBAR er et samlingspunkt med høy treffrate. Vi kjenner de fleste bransjeaktørene fra før, men det er unikt å treffe alle på ett sted. Messen er kort fortalt en arena hvor vi, i dialog med kundene, kan løfte frem budskapet om bærekraft og produktutvikling, sier Furuhaug
Kaia Østbye Andersen er sjef for samfunnsansvar i REMA 1000 og skal holde foredrag på HOLDBAR hvor blant annet bærekraft, avfallshåndtering og dagens krav til produksjon og emballering er stikkord for seminarprogrammet.
Hun ønsker å gi deltakerne på HOLDBAR et innblikk i hvordan REMA 1000 jobber, som dagligvarekjede, med ansvarsområder som å minimere negativ påvirkning på miljøet, med å redusere matsvinn og samtidig plastemballasje – i tråd med forventninger og samfunnsutvikling. Andersen gleder seg til å dele sine tanker med utstillere og besøkende fra scenen på messen neste år.
Les mer om Kaia Østbye Andersen.
HOLDBAR 2020 med viktige grep for en bedre messeopplevelse
Parallelt med HOLDBAR arrangeres den store matmessen SMAK på Norges Varemesse 3. – 6. mars 2020. Tilsammen forventes over 25.000 besøkende fra forskjellige deler av næringsmiddelindustrien og andre bransjer.
Tidligere har det vært en utfordring å få en naturlig overgang til HOLDBAR, for de mange som finner veien inn til SMAKs messehaller. Derfor planlegger Norges Varemesse neste år en gjennomgang, nederst fra C-hallen inn til B-hallen, som vil sørge for en større flyt av besøkende direkte fra SMAK til HOLDBAR og visa versa.
Dette tiltaket vil sørge for at utstillerne på HOLDBAR kan forvente seg et større trykk fra publikum enn tidligere år. I tillegg til å åpne opp mellom hallene vil HOLDBAR få et betraktelig løft i form av både i design, innhold og aktiviteter.