HOLDBAR 2020: Plastemballasje er viktig for å redusere matsvinn

PUBLISERT: 9 mars 2020
OPPDATERT: 26 januar

Anne Marie Schrøder slo fast at plastemballasje vil være å finne i butikkene også i fremtiden.|Det var stor forskjell på grønnsaker med og uten emballasje i TV2s test (foto Matkontrollen/TV2).

Anne Marie Schrøder i Matvett holdt foredrag på HOLDBAR 2020-messen der hun la vekt på emballasjens viktige rolle med å redusere matsvinn.

Torsdag 5. mars holdt Anne Marie Schrøder i Matvett holdt et foredrag om matsvinn på Holdbar 2020. Mange forbrukere lar seg irritere av at grønnsaker er pakket i plast i butikkene, og tror ofte ikke på bransjens svar om at de gjør det for å øke holdbarheten.

Plastemballasje trumfer
Det var stor forskjell på grønnsaker med og uten emballasje i TV2s test (foto Matkontrollen/TV2).

Anne Marie Schrøder fortalte hva som skjedde da TV2 bestemte seg for å undersøke hva emballasjen har å si for holdbarheten på agurk, gulrøtter og broccoli.

– De lot noen varer ligge uten emballasje i noen dager og sammenlignet disse med de emballerte varene. Etter noen dager var de uemballerte gulrøttene helt tørre, broccolien hadde halvert vekt mens agurken klarte seg ganske bra. Det er ingen tvil om at emballasjen forlenger holdbarheten.

MAP-teknologi og emballasje med to kamre er løsninger som forlenger holdbarheten og hjelper forbrukerne å bevare maten over lengre tid. Emballasje med åpne/lukkeløsninger bidrar også til å redusere matsvinnet.

– BAMA Packaging, Grilstad og Nortura har i den siste tiden kommet med gode emballasjeløsninger som gir lenger holdbarhet. Kartongemballasje med en tynn plastfilm for matkontakt lar seg fortsatt gjenvinne og bidrar til redusert plastbruk.

Anne Marie Schrøder fastslo samtidig at plastemballasje fortsatt vil være et foretrukket emballasjemateriale for pakking av matvarer.

– Plastemballasje trumfer fremtiden når det gjelder pakking av mat, men vi ser gjerne at den har innhold av resirkulert plast. Dessuten vil jeg be dere alle om å gjøre en innsats for å ta vare på maten. Mat er ofte like bra selv om best før-datoen er passert.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar