Hever lagerhåndteringen hos Hitachi Power Tools

PUBLISERT: 6 august 2017
OPPDATERT: 26 januar
|||||

På Kjeller i Skedsmo er  Hitachi Power Tools' nordiske sentrallager,  med rundt 20.000 lagerførte produkter, hevet til et enda høyere nivå.

Den japanske produsenten Hitachi Power Tools, nylig oppkjøpt av KKR, stiller i fremste rekke med verktøy og forbruksartikler, med profesjonelle håndverkere som sin største kundegruppe.

ITO-anlegg for ordrehåndtering
Fra Kjeller Vest leverer datterselskapet Hitachi Power Tools Norway varer til hele Norden og Baltikum, ikke mindre enn 120.000 ordrer (550.000 varelinjer) årlig.

Sentrallageret er topp moderne, med lagerautomater og et nytt WMS-system der lagermedarbeiderne får plukkinformasjon rett på øret, og bruk av elektronisk følgeseddel. 

Her finner vi også et komplett ITO-anlegg for pakking og sortering av kundeordrer, installert i begynnelsen av 2017. Driftssjef Christian Gudmundsen forteller om en investering som har levd opp til forventningene.

Høyere fyllingsgrad
– Selve pakkestasjonen, som vi har beholdt fra tidligere, har ITO integrert med nye transportbaner fra plukklageret og inn til stasjonen, samt ny, helautomatisk stroppemaskin for esker og til sist et automatisk sorteringsanlegg for alle utgående ordrer, sier Gudmundsen.

– Nå benytter vi esker med lokk og automatisk stropping av disse. Det gir oss både høyere fyllingsgrad og mer effektiv ordrehåndtering enn tidligere.

Selskapet har gjort ulike grep for å fjerne flaskehalser, ikke minst ved innføring av digital følgeseddel.

– Investeringen i ITO-anlegget er en viktig del av en effektiviseringsprosess som gir gevinst på flere områder. Blant annet har vi eliminert den ventetiden som tidligere oppsto ved utskrift av følgesedler og konsolidering av ordrer. Teknisk sett fungerer alt som forventet, uten driftsproblemer. Derfor er vi storfornøyd, uttaler driftssjefen.

Skreddersydd anlegg
ITO-anlegget består av PLS-styrte transportbaner inn til pakkestasjonen, automatisk stropping av hver ordre i en automatisk stroppemaskin, deretter automatisk sortering til mottagerland basert på informasjon fra en integrert skanner, og gravitasjonsbaner ut fra sorteringen.

– Vi hadde ingen løsninger fra ITO fra tidligere, men hadde likevel god kjennskap til ITO etter mange år i bransjen. ITO forsto behovet vårt og bidro med gode tegninger av løsningen, dessuten tok de oss med på besøk til et par relevante installasjoner.

– Vi var aldri i tvil om at de kunne løse oppgavene, og det har de absolutt gjort, sier Christian Gudmundsen.

Om ITO:
ITO er Norges største leverandør av automatiske pakkemaskiner og palleteringsanlegg. Selskapet moderniserer norsk mat- og logistikkindustri, og har som målsetting å levere den beste løsningen som raskt gir målbare resultater. ITO ble etablert i 1959 og har 45 medarbeidere totalt. Mer informasjon på www.ito.no

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot