Heinz og Tesco lager bane-brytende gjenvinningsprosjekt

PUBLISERT: 26 oktober 2022
OPPDATERT: 26 januar

|

Berry Superfos er med i et nyskapende pilotprosjekt lansert av Heinz og Tesco for å gjenvinne mer myk plast i Storbritannia


Heinz og Tesco har gått sammen med plastemballasjeprodusenten Berry Superfos, Plastic Energy og Sabic, som er eksperter på gjenvinningsteknologi. Sammen vil de lansere et banebrytende forsøk når det gjelder gjenvinning. Selskapene håper at prosjektet vil inspirere den brede industrien til å ta mer initiativ for å takle mangelen på gjenvinning av mykt plastavfall i Storbritannia og andre land i Europa.
Prosjektet handler om Heinz Beanz Snap Potes, som inneholder 39 prosent ISCC PLUS-sertifisert gjenvunnet plast, beregnet etter massebalanseprinsippet. Materialet er samlet inn av kundene i Tesco-butikker.

Team med ledende eksperter

De nye Snap Pots produseres for Heinz av Berry Superfos. Den myke plasten returneres til Tesco-butikker av forbrukere, samles inn og skilles deretter fysisk ut. Plastic Energy gjør plasten om til en optimal oljeråvare som inngår i nye plastpellets som er godkjent for matkontakt.

Denne råvaren blandes med nye materialer fra Sabic som sendes til en av fabrikkene til Berry Superfos som er ISCC-sertifiserte der nye snap Pots produseres.

Jojo de Noronha,regionsjef for Heinz Nord-Europa sier:
Jo-Jo de Nronnha

-Vi er stolte over å ha slått oss oss sammen med ledende eksperter for å utvikle denne viktige innovasjonen for våre kunder. Vi håper at dette kan bli starten på en bransjeomfattende innsikt i hva mer man kan gjøre for å gjøre noe med manglende gjenvinning av mykplast i Storbritannia.

-Vi kan som kollektiv bli flinkere til å utvikle nye emballasjeløsninger som er bra både for forbrukere og planeten.
Sirkulær strategi for mykplast
Hittil har my plastemballasje vært notorisk vanskelig å gjenvinne. Frem til 2020 ble kun 6 prosent av denne plastne gjenvunnet i Storbritannia. Dette prosjektet bruker en sirkulær strategi for å fange opp og gjenvinne plast som per nå ikke gjenvinnes.

-Vi vil at vår Snap Pots skal være mer bærekraftige, samtidig som de barer funksjoner som gjør dem populære blant forbrukerne. Sier Heloise Carlier, International Packaging Development Lead hos Heinz.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red