Berry Superfos er med i et nyskapende pilotprosjekt lansert av Heinz og Tesco for å gjenvinne mer myk plast i Storbritannia
Heinz og Tesco har gått sammen med plastemballasjeprodusenten Berry Superfos, Plastic Energy og Sabic, som er eksperter på gjenvinningsteknologi. Sammen vil de lansere et banebrytende forsøk når det gjelder gjenvinning. Selskapene håper at prosjektet vil inspirere den brede industrien til å ta mer initiativ for å takle mangelen på gjenvinning av mykt plastavfall i Storbritannia og andre land i Europa.
Prosjektet handler om Heinz Beanz Snap Potes, som inneholder 39 prosent ISCC PLUS-sertifisert gjenvunnet plast, beregnet etter massebalanseprinsippet. Materialet er samlet inn av kundene i Tesco-butikker.
Team med ledende eksperter
De nye Snap Pots produseres for Heinz av Berry Superfos. Den myke plasten returneres til Tesco-butikker av forbrukere, samles inn og skilles deretter fysisk ut. Plastic Energy gjør plasten om til en optimal oljeråvare som inngår i nye plastpellets som er godkjent for matkontakt.
Denne råvaren blandes med nye materialer fra Sabic som sendes til en av fabrikkene til Berry Superfos som er ISCC-sertifiserte der nye snap Pots produseres.
Jojo de Noronha,regionsjef for Heinz Nord-Europa sier:

-Vi er stolte over å ha slått oss oss sammen med ledende eksperter for å utvikle denne viktige innovasjonen for våre kunder. Vi håper at dette kan bli starten på en bransjeomfattende innsikt i hva mer man kan gjøre for å gjøre noe med manglende gjenvinning av mykplast i Storbritannia.
-Vi kan som kollektiv bli flinkere til å utvikle nye emballasjeløsninger som er bra både for forbrukere og planeten.
Sirkulær strategi for mykplast
Hittil har my plastemballasje vært notorisk vanskelig å gjenvinne. Frem til 2020 ble kun 6 prosent av denne plastne gjenvunnet i Storbritannia. Dette prosjektet bruker en sirkulær strategi for å fange opp og gjenvinne plast som per nå ikke gjenvinnes.
-Vi vil at vår Snap Pots skal være mer bærekraftige, samtidig som de barer funksjoner som gjør dem populære blant forbrukerne. Sier Heloise Carlier, International Packaging Development Lead hos Heinz.