HBO Nova Print overtar eske-produksjon fra Profil Emballasje

PUBLISERT: 29 september 2020
OPPDATERT: 26 januar

– Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et godt samarbeid med Profil Emballasje i mange år, der vi har trykt selve trekket til eskene, sier Ørjan Risanger, daglig leder på HBO Nova Print AS.

HBO Nova Print har lenge ønsket flere ben å stå på, og kjøper nå ut maskinparken som produserer esker hos Profil Emballasje, eid av Hardangerbestikk.


Store deler av trykkeribransjen har fått merkbart reduserte inntekter på grunn av Covid-19.
Målet med overtakelsen er å doble omsetningen innen tre år, og rekruttere flere ansatte, opplyser selskapet i en pressemelding.

Ny etikettmaskin installeres

I mai gikk HBO Haugesund Bok & Offset ut med informasjon om at bedriften fusjonerer med etikettprodusenten Nova Print som har tilhold i Stavanger. Det nye navnet er HBO Nova Print.
Ny digital etikettmaskin installeres i lokalene i Haugesund i disse dager og produksjonen av selvklebende etiketter på rull kan snart settes i gang.

I en periode har trykkeriet i Haugesund vært i dialog med eskeprodusenten Profil Emballasje AS som er eid av Hardangerbestikk. Bedriften holder til i Vaksdal og har produsert gaveesker av forskjellige slag i veldig mange år. Nå vil de endre i driften og i den forbindelse overtar HBO Nova Print AS produksjonen av esker.

Satser 100 prosent på thermoforming
Nils Henrik Møen og Ørjan Risanger presenterte Paper Wise på ScanPack-messen i Göteborg i 2018.

– Etter mange år med produksjon av både esker og innlegg i esker har vi lyst å fokusere hundre prosent på thermoforming, som blant annet gjelder innlegg til esker, sier Nils Henrik Møen, daglig leder i Profil Emballasje AS.

– Med tanke på en arvtaker til eskeproduksjonen er det viktig for oss at kundene blir godt ivaretatt videre, og det var et sterkt ønske å få beholde produksjonen i Norge. HBO var vårt førstevalg, og vi er svært fornøyde med at vår nære samarbeidspartner igjennom så mange år har lyst å videreføre eskeproduksjonen

– Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et godt samarbeid med Profil Emballasje i mange år, der vi har trykt selve trekket til eskene, sier Ørjan Risanger, daglig leder på HBO Nova Print AS.
– Vi er veldig stolte og takknemlige for at de velger oss til å videreføre sitt produkt. Nå får vi både eskeproduksjonen og trykking av trekket til eskene innomhus. Allerede opplever vi fordeler med dette. Vi ser også fram til videre samarbeid med Profil Emballasje

Første norske esker laget i PaperWise

Som kanskje noen har fått med seg er HBO Nova Print AS leverandør i Norge og Sverige av papiret PaperWise. Vanlig papir er produsert av cellulosefiber fra trefiber. PaperWise er produsert av cellulosefiber fra blader og stilker fra innhøsting av for eksempel mais og hvete.

Miljøavtrykket på dette papiret er opptil 47 prosent lavere enn på vanlig papir. Det er det mange som ønsker å benytte seg av.

– Vi har levert trykksaker på papiret PaperWise siden 2017. Nå skal vi også levere esker og etiketter på dette papiret, som de første i Norge.
– Det er ingen hemmelighet at vi som jobber her har blitt veldig begeistret for dette papiret. Derfor gleder vi oss litt ekstra til å få produsere flere produkter med PaperWise, sier Risanger.

Det er store maskiner som skal flyttes fra Vaksdal til Haugesund, men Risanger håper at eskeproduksjonen er i gang i Haugesund fra begynnelsen av november. Eskeproduksjonen kommer i tillegg til produksjon av trykksaker og etiketter.  Papirnerdene i HBO Nova Print har tro på at papir har kommet for å bli, og at vi stadig får nye bruksområder med dette bærekraftige materialet.

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa