HBO Nova Print overtar eske-produksjon fra Profil Emballasje

PUBLISERT: 29 september 2020
OPPDATERT: 26 januar

– Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et godt samarbeid med Profil Emballasje i mange år, der vi har trykt selve trekket til eskene, sier Ørjan Risanger, daglig leder på HBO Nova Print AS.

HBO Nova Print har lenge ønsket flere ben å stå på, og kjøper nå ut maskinparken som produserer esker hos Profil Emballasje, eid av Hardangerbestikk.


Store deler av trykkeribransjen har fått merkbart reduserte inntekter på grunn av Covid-19.
Målet med overtakelsen er å doble omsetningen innen tre år, og rekruttere flere ansatte, opplyser selskapet i en pressemelding.

Ny etikettmaskin installeres

I mai gikk HBO Haugesund Bok & Offset ut med informasjon om at bedriften fusjonerer med etikettprodusenten Nova Print som har tilhold i Stavanger. Det nye navnet er HBO Nova Print.
Ny digital etikettmaskin installeres i lokalene i Haugesund i disse dager og produksjonen av selvklebende etiketter på rull kan snart settes i gang.

I en periode har trykkeriet i Haugesund vært i dialog med eskeprodusenten Profil Emballasje AS som er eid av Hardangerbestikk. Bedriften holder til i Vaksdal og har produsert gaveesker av forskjellige slag i veldig mange år. Nå vil de endre i driften og i den forbindelse overtar HBO Nova Print AS produksjonen av esker.

Satser 100 prosent på thermoforming
Nils Henrik Møen og Ørjan Risanger presenterte Paper Wise på ScanPack-messen i Göteborg i 2018.

– Etter mange år med produksjon av både esker og innlegg i esker har vi lyst å fokusere hundre prosent på thermoforming, som blant annet gjelder innlegg til esker, sier Nils Henrik Møen, daglig leder i Profil Emballasje AS.

– Med tanke på en arvtaker til eskeproduksjonen er det viktig for oss at kundene blir godt ivaretatt videre, og det var et sterkt ønske å få beholde produksjonen i Norge. HBO var vårt førstevalg, og vi er svært fornøyde med at vår nære samarbeidspartner igjennom så mange år har lyst å videreføre eskeproduksjonen

– Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et godt samarbeid med Profil Emballasje i mange år, der vi har trykt selve trekket til eskene, sier Ørjan Risanger, daglig leder på HBO Nova Print AS.
– Vi er veldig stolte og takknemlige for at de velger oss til å videreføre sitt produkt. Nå får vi både eskeproduksjonen og trykking av trekket til eskene innomhus. Allerede opplever vi fordeler med dette. Vi ser også fram til videre samarbeid med Profil Emballasje

Første norske esker laget i PaperWise

Som kanskje noen har fått med seg er HBO Nova Print AS leverandør i Norge og Sverige av papiret PaperWise. Vanlig papir er produsert av cellulosefiber fra trefiber. PaperWise er produsert av cellulosefiber fra blader og stilker fra innhøsting av for eksempel mais og hvete.

Miljøavtrykket på dette papiret er opptil 47 prosent lavere enn på vanlig papir. Det er det mange som ønsker å benytte seg av.

– Vi har levert trykksaker på papiret PaperWise siden 2017. Nå skal vi også levere esker og etiketter på dette papiret, som de første i Norge.
– Det er ingen hemmelighet at vi som jobber her har blitt veldig begeistret for dette papiret. Derfor gleder vi oss litt ekstra til å få produsere flere produkter med PaperWise, sier Risanger.

Det er store maskiner som skal flyttes fra Vaksdal til Haugesund, men Risanger håper at eskeproduksjonen er i gang i Haugesund fra begynnelsen av november. Eskeproduksjonen kommer i tillegg til produksjon av trykksaker og etiketter.  Papirnerdene i HBO Nova Print har tro på at papir har kommet for å bli, og at vi stadig får nye bruksområder med dette bærekraftige materialet.

 

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix