Har Zipform den mest levedyktige papirflasken markedet har sett?

PUBLISERT: 13 august 2025
OPPDATERT: 13 august
Zipform mener at de har den mest levedyktige papirflasken.

Det snakkes stadig mer om ulike typer papirflasker. Utvikling skjer over hele verden, like ved her i Norden har vi for eksempel Pabocos investering. Mye lenger unna, i Melbourne i Australia, jobber selskapet Zipform med sin løsning, og de har kommet langt. Som sagt er det langt til Melbourne, så vi bestemte oss for å ha et teamsmøte der John Bigley, administrerende direktør, fortalte oss hva de driver med. – Vi har den mest levedyktige papirflasken markedet har sett, sier han.

Zipform produserer fiberbasert emballasje for tørre produkter ved hjelp av lineær formingsteknologi, og de er mer eller mindre alene i Australia om dette. Teknologien kommer fra Frankrike. Helt siden starten i 2010 har det vært tanker om en fiberbasert flaske, men det er ikke en enkel oppgave, noe alle som følger utviklingen i emballasjebransjen vil innse.

– Ideene har vært der, men det var for tre år siden at vi for alvor begynte å se på hvordan vi kunne utvikle vår lineære emballasjeproduksjon mot nye formater, sier John Bigley.

– Papirflasken kan sees på som den «hellige gral» innen emballasje, og vi ønsket å finne en løsning. Det vi jobber med nå er en flaske i to deler der kroppen produseres via vår lineære produksjon.

– Å jobbe med våtformet fiber er vanskelig, det er ingen hastighet i produksjonen, så vi så på tørrforming en stund, men det er heller ikke en metode som har den hastigheten som vanligvis kreves for denne typen emballasje. Derfor startet vi fra kroppen vi produserer i vår lineære prosess med en separat topp som også har skrugjenger.

John Bigley (til venstre) sammen med David Kilpatrick, kvalitets- og innovasjonsdirektør.

John Bigley bemerker at man kan gjøre mye med våtforming av fiber, men det er en ganske langsom og energikrevende produksjon. Derfor har de fokusert på tørrforming av toppen av flasken. Den vil deretter festes til kroppen via et lim. Tanken er å investere i tørrformingsteknologi på kort sikt slik at den kan lages internt.

Halsen vil ha standardgjenger hvor man kan koble til korker laget av plast eller andre materialer som kunden ønsker å bruke. Løsningen de har nå fungerer bra både når det gjelder styrke og tetthet.

Skalerbar og rask

Det som skiller Zipforms flaske fra andre fiberbaserte alternativer er den skalerbare, raske og økonomiske produksjonsprosessen – en avgjørende faktor for utbredt bruk.

– Denne papirflasken er det første virkelig skalerbare alternativet til plastflasker, og tilbyr ekte resirkulerbarhet og sirkularitet – uten at det går på bekostning av funksjonalitet eller ytelse, sier Bigley.

Zipform liker å peke på skalerbarheten i prosessen. Ulike størrelser kan produseres med samme verktøy. Den første flasken de jobber med nå har en diameter på femtito millimeter, men de har også standardverktøy for syttitre og nittini millimeter. Ulike verktøy vil være nødvendig for toppen. I tillegg er høyden på flasken fleksibel.

Zipforms produksjonslinje kan enkelt konverteres til flaskeproduksjon.

Den lineære formingsteknologien gjør det mulig å produsere flaskene med en hastighet på tre hundre per minutt. Det er tenkt at enten en tørrformingspresse skal kobles direkte til linjen og de to delene skal monteres i linjen, eller at toppene skal produseres offline. Dette er hastigheter som kreves for å kunne konkurrere med plast- eller metallflasker.

– Vi har en produksjon her som er skalerbar og kan levere den hastigheten merkevareeiere ser etter, sier John Bigley.

– Nå er det ikke slik at vi primært ser på å gå inn i områder som PET-flasker for kullsyreholdige drikker, men for stille drikker som ikke bruser kan det være interessant, for eksempel juice, meieriprodukter og kanskje vin, men vi ser også på markedet for produkter for helse- og kosmetikkindustrien.

Ulike generasjoner og barrierer

Barrierer er, som alltid, et problem, og akkurat nå jobber vi med å løse det for toppen. Kroppen har et varmeforseglbart belegg for å feste bunnen av flasken til kroppen. Barrieren i generasjon én er en aluminiumsfolie med en PE-foring, som er standarden i annen emballasje som produseres.

– Generasjon to, som vi jobber med nå, vil være aluminiumsfolie pluss et varmeforseglbart belegg. I generasjon tre vil det være en barriere uten aluminiumsfolie, selv om det fortsatt vil være en mindre mengde i bunnen av flasken, sier John Bigley uten å avsløre flere detaljer.

– I en generasjon fire ønsker vi selvsagt å fjerne aluminiumsfolien helt, men da må vi bygge en ny maskin og finne en annen måte å forsegle bunnen på. I dag har vi induksjonsforsegling som fungerer med folien. Vi ser også på forskjellige barrierebelegg for toppen.

Hvis Zipform løser det problemet, er noe virkelig stort på vei. Det er mye arbeid i bransjen for å finne plastfrie barrierer, for eksempel har Tetra Pak testet en fiberbasert barriere i meieriemballasje i Portugal.

Mye mer fiber

Når man kjenner på konstruksjonen føles det litt som om man lager en flaske ved hjelp av væskekartongprinsippet. John Bigley sier at det stemmer til en viss grad, men at man utvikler en emballasje med nittifem prosent fiber, som er mye mer enn i en væskekartong. Seks prosent er polyetylen og to prosent er aluminiumsfolie. I generasjon to og tre forventer de å nå nittisyv prosent. Dette betyr at emballasjen er resirkulerbar i forbrukerstrømmene. Ifølge selskapet går bare omtrent én prosent av fiberen tapt under resirkulering. Tanken er også å ha omtrent femti prosent resirkulert materiale i emballasjene.

– Vi har kjørt mange resirkuleringstester, og resultatene viser at det fungerer utmerket, sier Bigley.

Laminatet, papir, aluminium og polyetylen, kjøpes fra Europa. Belegget vil være det fjerde laget i laminatet og påføres som en trykkprosess i form av et veldig tynt lag.

I sluttfasen

Nå er Zipform i sluttfasen av utviklingen, og de sier de er overbevist om at det er den mest levedyktige papirflasken markedet har sett. De håper å lansere det på markedet en gang i 2026.

Zipform Packagings forpliktelse til å utvikle fiberbaserte løsninger stanser ikke ved flasker. Selskapet undersøker aktivt hvordan barriereteknologien deres kan brukes på andre formater, selv i fleksibel emballasje.

– Vi er på et oppdrag for å flytte grensene for hva som er mulig med fiber, sier Bigley. – Fiberbasert emballasje tilbyr et reelt, skalerbart alternativ som er i tråd med bærekraftsmål og forbrukernes etterspørsel.

– Vi er nå på et punkt der vi har gjort materialtestene og vet hva vi vil gjøre, nå ser vi etter noen eller noen få merkeeiere som ønsker å hjelpe med utviklingen, helst noen utenfor Australia.

– Vi planlegger også å bygge en ny linje et annet sted i verden, kanskje i Europa eller Nord-Amerika. Vi kan ikke transportere tomme pakker. Derfor håper jeg at en merkeeier vil kontakte oss og vise interesse.

– Vi ønsker hjelp til å gjøre de nødvendige investeringene, og det er derfor vi allerede er ute og snakker om mulighetene. Det skjer mye, og det er viktig at vi går ut nå og sier at løsningen vår, alternativet vårt, finnes, sier John Bigley.

Siste nytt

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Les mer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje åpnet

Onsdag 5. november åpnet Områ, Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje. Statssekretær Kristoffer André Hansen fra Klima- og miljødepartementet sto for den offisielle åpningen.
områ1
Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje åpnet

Coca-Cola tester ny multipakkemballasje uten plast i Tyskland

Coca-Cola tester nå et konsept som vi kjenner igjen fra Carlsberg og deres ølbokser i noen år. Plastinnpakningen rundt multipakkene erstattes med limprikker og et papphåndtak. Dette skriver Packaging Europe.
cocax
Coca-Cola tester ny multipakkemballasje uten plast i Tyskland