Håndboken «Etiketten i fokus» avduket på Empack

PUBLISERT: 9 oktober 2016
OPPDATERT: 26 januar

På Empack i Kista i oktober ble den nye etiketthåndboken presentert for første gang. Boken ble avduket av Lotta Samuelsson i Boxon Systems.

Lotta Samuelsson har sittet i Etikettgruppens arbeidsutvalg i Grafiska Företagen, som har utviklet boken sammen med fagbladet nord emballage. Bokens fulle navn er «Etiketten i fokus – boken som hjälper dig att göra rätt när du ska köpa etikett».

88 sider i den nye boken
I 2003 produserte Etikettgruppen i Grafisk Företagen «Handbok i Etikett», som var en praktisk liten bok som ga eksisterende og potensielle kunder til etikettbedriftene en veiledning før bestilling.

I løpet av årene som har gått siden dette, har mye hendt i bransjen og det var på høy tid med en oppdatert versjon.

I den nye versjonen har en del material fjernet, en del er beholdt og mye har kommet til. Det innebærer at antall sider nå er 88, en økning på drøyt 30 sider fra den første versjonen.

Råd, faguttrykk og intervjuer
Foruten håndfaste råd og beskrivelser av forskjellige faguttrykk, har man tatt med noen leseverdige intervjuer med designere og etikettkjøpere. Peter Neumeister i varemerke- og designbyrået Neumeister gir sitt syn på etikettdesign.

Stefan Santos, markeds- og innovasjonssjef i Spendrups ser på etiketten fra et kundeperspektiv, mens Lars Wallentin, designguru med 40 års erfaring fra Nestle, gir håndfaste råd. Maria Schmidt Larsson fra Daucus Design forteller hvorfor hun elsker etiketter.

Medlemmer i Etikettgruppen får et antall bøker gratis og kan bestiller flere eksemplarer etter hvert. Ikke-medlemmer kan også bestille boken.

I begge tilfeller gjelder følgende lenke: http://boken.packnews.se/

 

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex