Gjenvinning av spillvarme fra Frövi kan bli aktuelt i drivhus

PUBLISERT: 20 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar

Gjenvinning av spillvarme fra BillerudFrövi kan bli aktuelt i et nytt drivhus og fiskeoppdrettsanlegg.|||Spillvarme fra BillerudFrövi kan bli gjenvunnet i et nytt drivhus og fiskeoppdrettsanlegg.

BillerudKorsnäs Frövi og selskapet WA3RM utreder nå mulighetene til gjenvinning av spillvarme til oppvarming av drivhus og i fiskeoppdrett i Frövi.

Planen er at BillerudKorsnäs i Frövi skal bidra med spillvarme fra sin virksomhet til å varme opp et stort drivhus. En ekstern partner vil bygge det nye drivhuset  i tilknytning til selskapets anlegg i Frövi.
De vil også bygge et fiskeoppdrettsanlegg på stedet.

Ideen er å ta vare på og gjenbruke regnvann, varme og næring i drivhuset og oppdrettsanlegget. Kjølevann fra oppdrettsanlegget skal gå tilbake til BillerudKorsnäs.

 

Gjenvinning av spillvarme

 

BillerudKorsnäs og WA3RM har inngått en intensjonsavtale, der målet er å skaffe et tydelig beslutningsunderlag i løpet av ett år.

– Vi ser at samarbeidet kan bli en god forretning for alle parter gjennom ressurseffektivitet på flere områder, sier Ingrid Engström, fabrikksjef på BillerudKorsnäs Frövi og Rockhammar.

– Det muliggjør også sirkulær produksjon, noe som er helt i tråd med vårt bærekraftarbeid.

Det er for tidlig å si når drivhuset og fiskeoppdrettsanlegget kan være på plass. For at prosjektet skal kunne gjennomføres, må gründerne skaffe cirka 450 millioner kroner i eksterne investeringer. WA3RM starter nå arbeidet med å finne investorer som vil satse lokalt.

– Vi kommer til å invitere eksterne aktører som er interessert i langsiktig og bærekraftig forretningsdrift, sier Fredrik Indebetou, Co-Founder i WA3RM AB.

En beregning viser at prosjektet på sikt kan skape drøyt 100 heltids arbeidsplasser.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex