Gjenvinning av spillvarme fra Frövi kan bli aktuelt i drivhus

PUBLISERT: 20 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar

Gjenvinning av spillvarme fra BillerudFrövi kan bli aktuelt i et nytt drivhus og fiskeoppdrettsanlegg.|||Spillvarme fra BillerudFrövi kan bli gjenvunnet i et nytt drivhus og fiskeoppdrettsanlegg.

BillerudKorsnäs Frövi og selskapet WA3RM utreder nå mulighetene til gjenvinning av spillvarme til oppvarming av drivhus og i fiskeoppdrett i Frövi.

Planen er at BillerudKorsnäs i Frövi skal bidra med spillvarme fra sin virksomhet til å varme opp et stort drivhus. En ekstern partner vil bygge det nye drivhuset  i tilknytning til selskapets anlegg i Frövi.
De vil også bygge et fiskeoppdrettsanlegg på stedet.

Ideen er å ta vare på og gjenbruke regnvann, varme og næring i drivhuset og oppdrettsanlegget. Kjølevann fra oppdrettsanlegget skal gå tilbake til BillerudKorsnäs.

 

Gjenvinning av spillvarme

 

BillerudKorsnäs og WA3RM har inngått en intensjonsavtale, der målet er å skaffe et tydelig beslutningsunderlag i løpet av ett år.

– Vi ser at samarbeidet kan bli en god forretning for alle parter gjennom ressurseffektivitet på flere områder, sier Ingrid Engström, fabrikksjef på BillerudKorsnäs Frövi og Rockhammar.

– Det muliggjør også sirkulær produksjon, noe som er helt i tråd med vårt bærekraftarbeid.

Det er for tidlig å si når drivhuset og fiskeoppdrettsanlegget kan være på plass. For at prosjektet skal kunne gjennomføres, må gründerne skaffe cirka 450 millioner kroner i eksterne investeringer. WA3RM starter nå arbeidet med å finne investorer som vil satse lokalt.

– Vi kommer til å invitere eksterne aktører som er interessert i langsiktig og bærekraftig forretningsdrift, sier Fredrik Indebetou, Co-Founder i WA3RM AB.

En beregning viser at prosjektet på sikt kan skape drøyt 100 heltids arbeidsplasser.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar