Frukt lager sin egen atmosfære i emballasjen

PUBLISERT: 28 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar


Holdbarhet på frukt og grønnsaker i handel er en utfordring. Den mest brukte teknologien utnytter produktetenes evne til selv å lage optimal atmosfære i emballasjen.

Emballasjens rolle har endret seg med årene. Før brukte man den for å samle og beskyttet frisk frukt og grønt mot fysisk påvirkning under distribusjon og salg. Nå  skal den også  forbedre kvaliteten og forlenge holdbarheten på frukt og grønt.

MAP i samspill med produktet
En av de mest anvendte metodene er pakking i modifisert atmosfære (MAP). Denne metoden gjør at atmosfæren inni emballasjen danner et samspill med produktets respirasjonshastighet og emballasjefilmens permeabilitet –  det vil si dens gjennomtrengelighet for gasser.

Frisk frukt og grønt er levende plantevev som puster. Det vil si at de bruker og skiller ut CO2, vann og varme etter at de er høstet. Ved respirasjon brytes produktenes karbohydrater ned på grunn av deres forbruk av oksygen og dannelse av CO2, vann og energi.

Det er de siste produktene som brukes til å opprettholde cellenes struktur og funksjonalitet. Er det ikke nok oksygen til rådighet, brytes karbohydratene ned til CO2, alkohole og varme. Dette medfører at produktet blir kvalt og uspiselig.

Lager atmosfære uten å tilsette gasser
Utfordringen er å velge riktig emballasjeløsning til frisk frukt og grønnsaker som forstetter å bruke oksygen og utskille CO2 etter at de er høstet. Men ved å utnytte denne evnen, kan produktene selv skape atmosfære i emballasjen, uten bruk av gasser.

Denne formen for modifisert atmosfærepakking kalles blant annet E-MAP og er den mest brukte teknologien for pakking av fersk frukt og grønnsaker. Kjenner man produktets vekt og respirasjonstid ved ønsket oppbevaringstemperatur, samt emballasjens areal og volum, kan man ved hjelp av matematiske modeller beregne emballasjefilmens optimale permeabilitet.

Detaljer om metoden er gjengitt i en artikkel i Medlemsinformation fra Teknisk Institut, Emballage og Transport.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot