Fremtidens løsninger krever mer av det vi liker minst

PUBLISERT: 23 november 2017
OPPDATERT: 26 januar
|||

På en workshop for forskningsprosjektet smartPACK, ble det klart at for å lykkes i fremtiden må bedriftene gjøre mer av det de liker minst: Forandring.

– Forandring fryder ikke, sa Klaus Røiri fra selskapet Innoco som var leid inn for å inspirere deltakerne i smartPACK til å tenke utenfor sine vante baner. Røiri nevnte flere eksempler på sjefer som har gjort ukloke valg, som å takke nei til the Beatles, før han nevnte egne erfaringer.

Fokuser på behov, ikke på løsningen
– Jeg har en fortid i selskapet Tomra, der vi var veldig fornøyd med datidens panteautomater, selv om kunden klagde på at flaskene veltet. En ny maskin eliminerte dette problemet helt, men det skjedde først da en ny sjef tok tak i problemet.

En annen ting er hvordan vi tar tak i et problem når vi først har bestemt oss for å gjøre noe med det. De aller fleste vil velge å fokusere på løsningen i stedet for å definere behovet.

Røiri siterte Albert Einstein som sa at hvis man får en time på å redde verden, bør man bruke 55 minutter på å definere problemet og 5 minutter på løsningen.

«Learning by tryning»
– Vi har lansert begrepet «Learning by tryning», som ikke alle bedrifter er åpne for. Vi mener man faktisk bør gi premie til dem som tør å feile.

Klaus Røiri sa også at spontane ideer har 28 prosent sjanse for å lykkes, mens å definere et behov i markedet har 69 prosent sjanse.

– Hva er det folk irriterer seg over? Hvor er det skoen trykker? Løsninger som tar tak i dette vil ofte lykkes, sa han.

Næringsklynge
Etter denne innledningen lanserte seks bedrifter sine utfordringer, som deretter skulle diskuteres i gruppearbeid. Prosjektleder Jørgen Ingeberg forteller at tilbakemeldingene på workshop’en som ble holdt hos Nofima i Ås hittil har vært gode, og at det stadig nye deltakere kommer til.

– Neste workshop blir i februar 2018, men vi får komme tilbake til den eksakte datoen, sier han.

smartPACK er en næringsklynge som skal legge til rette for innovasjon og utvikling av smarte emballerings- og distribusjonsløsninger. I klyngen inngår bedrifter, organisasjoner, offentlige aktører og akademia i Akershus, Oslo og Østfold i et samarbeid om morgendagens emballasje og distribusjon.

I alt er 30 bedrifter, organisasjoner og fylkeskommuner med i prosjektet.

Emballasjeforsk/Emballasjeforeningen
smartPACK er et av 22 pågående prosjekter initiert av Emballasjeforsk, og sekretariatet for både smartPACK og Emballasjeforsk drives av Emballasjeforeningen.

Les mer om smartPACK her: http://www.smartpackinnovation.no/

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot