Fremtidens emballasje utvikles i svensk-norsk samarbeid

PUBLISERT: 3 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

|

I «The Bioeconomy Region» utvikles det mange nye innovasjoner. Blant dem er en klimasmart snackspose utviklet i samarbeid mellom Sverige og Norge.

Åtte aktører i regionen på begge sider av landegrensen har utviklet et material som er neste fossilfritt. Snacksposen er utviklet i samarbeid med en norsk merkevareeier og har fossilfri barriere som beskytter næringsmiddelet mot at oksygen, fett og aromaer kan trenge ut eller inn. Vanligvis er barrierene laget av fossilbasert plast eller aluminium.

Beskytter innholdet bra

– Det smarte med dette produktet er at man pakke på en bra måte og beskytte innholdet i emballasjen, sier Per Emilsson i UMV Coating Systems i Säffle i Sverige, i et intervju i B-Magazine.

Mye av arbeidet har foregått hos UMV Coating Systems, som har et avansert pilotanlegg. Her kan forskjellige bestrykningsteknikker testes. Seelution i Kristinehamn er en annen aktør i samarbeidsgruppen.

De produserer et miljøvennlig og gjenvinnbart material som brukes til bestrykning av papir og kartong. Materialet er i sin helhet plantebasert og er uten plast og fossilt innhold.

– I et testanlegg kan man teste materialet uten at det går utover den vanlige produksjonen. Derfor har vi kunnet prøve forskjellige innstillinger for å komme frem til best mulig resultat, sier Dag Tryggö i Seelution AB.

Testing i virkeligheten er uvurderlig
Jørgen Ingeberg, Emballasjeforeningen.

På norsk side er Emballasjeforeningen involvert i samarbeidet og har en sekretariatsfunksjon for prosjektet.

– Å kunne teste materialer i virkeligheten og ikke bare i et laboratorium, er uvurderlig for innovasjon. Og her har vi dessuten en unik mulighet til å kombinere testanlegg på flere steder i regionen, sier Jørgen Ingeberg.

Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen slår fast at det er mye kompetanse på dette området, både i Sverige og Norge. Gjennom samarbeid over landegrensene er nivået hevet for å få en enda større effekt.

– På grunn av dette har vi fått store muligheter når det gjelder fornybare ressurser. Dersom vi skal klare overgangen til sirkulær økonomi, må vi i større grad bruke fiberbaserte materialer.

Peter Edberg i Paper Province mener at samarbeid som dette er av uvurderlig verdi.

– Når forskjellige aktører i emballeringskjeden møtes, både de som har behov og de som kan realisere dem, ser vi tydelige resultater, sier han.
Edberg sier at det nå er viktig av flere aktører kobler seg på og benytter testanleggene som finnes i området for å påskynde og forenkle bedriftenes overgang fra ide til kommersielt produkt.

– Vi jobber sammen for å lage fremtidens emballasje, avslutter han.

The Bioeconomy Region er et Interreg-prosjekt der kommuner på begge sider av svenskegrensen jobber for å øke bruken av skogsbaserte råvarer.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar