Oppsiktsvekkende emballasjetrykk og smarte IT-løsninger gir merkevareeierne helt nye verktøy for å tiltrekke seg kunder før de når kassen.
Forbrukere tiltrekkes av dekorfager, skrifttyper og fet grafikk i metallisk farge på emballasjen. Det kan være disse tingene som får kundene til å innlede et langsiktig forhold til et bestemt merke, så lenge produktet også oppfyller formålet og har jevn kvalitet og riktig pris.
Merkevarebygging på emballasjen
– Uten emballasjetrykk ville vi ikke ha noen merkevarebygging. Alle varer ville bare være en stor masse, skriver Roger Stormo, redaktør i Sign & Print. Ordene er tillagt den britiske merkeanalytikeren Marcel Knobil, grunnleggeren av Superbrands.
Forbrukere husker emballasje som har gjort et inntrykk, og det er nyttig for merkevareeiere i et butikkmiljø som får stadig flere produkter og der åpningstidene blir stadig lengre. Emballasjetrendene endres deretter med bedre trykkteknologi.
Utfordringen er å bruke designgrep for at varen skal bli foretrukket og samtidig kunne produsere varene til en konkurransedyktig pris. En annen utfordring er å sikre ensartede farger ved trykk på forskjellige typer materialer. Dette kan løses ved at alle deler i logistikkjeden kommuniserer via et web-basert grensesnitt.
Differensiering vekker interesse
Flexotrykk er fortsatt den mest brukte trykkemetoden i emballasjesektoren. Ifølge Sign & Print står den for 40 prosent av alle emballasjejobber til en årlig verdi av 250 milliarder euro.
Offset-leverandører har utviklet trykkpresser som gjør det mulig å trykke korte serie kostnadseffektivt som et motgrep mot fortrinnene med digitaltrykk. Krav til større differensiering av produktene i butikkhyllene vekker interesse for digitaltrykk i detaljhandelen.
Coca Colas kampanje med navn på bokser og flasker har vist hva som er mulig. Spesialeffekter som lakk, glitter og metallfoliehører med til neste generasjons etterbehandlingsmuligheter. Kaldfoliering på analogt trykk er et alternativ til laminering og/eller metalliserte substrater på etiketter og falsekartong.
NFC-teknologi
Trykket elektronikk og nærfeltskommunikasjon (NFC) gjør det mulig å kommunisere med produktene med en smarttelefon. Norske Thinfilm Electronics har blant annet trykket NFC-brikker på whiskyflasker, som gjør det enkelt å kontrollere at produktet er ekte. I tillegg kan kunden få mer informasjon om produktet ved å holde mobilen mot brikken.
Ifølge Sign & Print vil etiketter og forhåndstrykt informasjon på emballasjen fases gradvis ut, noe som frigjør flate for merkevarebygging. I dag utgjør varemerket 40 prosent av emballasje. Kan du trykke en interaktiv strekkode i stedet, vil inntil 90 prosent av emballasjens overflate kunne brukes til markedsføring.
Merkevareeierne ennå ikke innsett det fulle potensialet i å trykke en kode som formidler mer informasjon, men så er teknologien også rimelig ny.
Interaktivitet
– Enten det er en strekkode som kan skannes av mobiltelefoner eller bruk av termokromatisk blekk som viser temperaturen, så er interaktivitet nøkkelordet for innovative merkeeiere, sier Eef de Ferrante, CEO for Active & Intelligent Packaging Industry Association, AIPIA.
Forbrukerne har aldri hatt tilgang på så mye informasjon om produktene de velger som i dag. Her er emballasjen et utmerket måte å kontrollere hvordan du ønsker å kommunisere med potensielle kunder i butikken, skriver Stormo.