Frank Henriksen er ny salgssjef for Bemis i Norge

PUBLISERT: 21 april 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

Siden nyttår har Frank Henriksen vært ansatt som salgssjef for Bemis i Norge. Etter 16 års erfaring med emballasje går han nå over til plastemballasje.

Frank Henriksen gikk Emballasjeskolen i 2003/2004 (klasse 33) og har 14 års erfaring fra Norengros, samt to års fartstid i Glomma Papp, før han begynte i Bemis.

Amerikansk selskap med lange tradisjoner
– Det er mye nytt å sette seg inn i når du skal gå i dybden, sier Frank Henriksen, som måtte gjøre samme øvelse da han i tidligere spesialiserte seg på pappemballasje. Nå er det imidlertid plastemballasje som gjelder.

Bemis er et amerikansk emballasjeselskap som ble startet allerede i 1858, omsetter for 4 milliarder USD og har europeisk hovedkontor i Brussel. Fabrikken i finske Valkeakoski er hovedfabrikk i Europa, men Bemis har også fabrikker i Swansea og Elsham i Storbritannia og Monceau i Belgia.

– Som salgssjef for Norge er jeg den eneste Bemis-ansatte her i landet, men jeg har støtte fra kontorene i Sverige og Finland. Vi kan kjøre testkjøring av nye filmer med en tekniker fra et av de europeiske landene, forteller Henriksen.

Eget innovasjonssenter
Bemis er opptatt av innovasjoner og nye løsninger. Derfor har de opprettet et innovasjonssenter i Neenah i Wisconsin, USA.

– Her kan man teste ut ny emballasje og analysere hvordan konseptet vil fungere i butikkhyllene, før det settes ut på markedet, forteller Henriksen.

Bemis Packaging er spesialisert på plastemballasje for kjøtt og ost. I Norge går det ifølge Henriksen mest i emballasje til kjøtt, og mye av dagens leveranser består av underbaner og krympeposer uten trykk.

Flere emballasjekonsepter
Bemis har flere konsepter som han gjerne vil ha inn på det norske markedet.

– Vi kan levere Be-Pack med EZ-Peel-åpning. Dette er en emballasje for pålegg og andre kjøttprodukter som ser butikkpakket ut, men som kan leveres med barriereegenskaper og i samme plasttyper som annen emballasje på markedet.

OvenRite er emballasjefilm for kalkun og stek som kan settes rett i stekeovn og mikrobølgeovn. Den egner seg også for Sous-Vide-prosessering og kan kjøres på standard termoformingsmaskiner. I tillegg kan Bemis Paper-Like, det vil si plastfilm som ser ut og føles som papir.

Bemis leverer også krympeposer og – filmer og skinfilm, med mer.

Fokus på optimering
Bemis er som selskap opptatt av etikk og tar samfunnsansvar for de produktene de setter på markedet. De følger opp politiske krav i EU og andre nasjoner når det gjelder bærekraftig utvikling.

– Gjennom materialvitenskap og ekstrusjonsteknologi har vi oppnådd vektreduksjon og monomaterial i forseglinger og lokk, uten å gå på kompromiss med kvaliteten.  Tykkelsen på filmen går ofte ned, og det er jo emballasjeoptimering, sier Henriksen.

Som salgssjef og eneste ansatte i Bemis i Norge, har det blitt mange reiser rundt om i landet for Frank Henriksen de første månedene.

– Jeg har reist rundt for å presentere meg for kundene, først og fremst næringsmiddelbedrifter i Trondheim, Bergen, Vestlandet og Oslo-området, avslutter Henriksen som har kontor på Tanem i Sør-Trøndelag.

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar