
På frokostseminaret hos Emballasjeforeningen 22. september var forskning og praktiske tiltak for å begrense matsvinn satt i fokus.
Nofima fortalte om prosjektet REforReM (Riktig Emballering for redusert matsvinn) og ny forskning på hvordan lys skader maten. Østfoldforskning presenterte et nordisk forskningsprosjekt om hvordan datomerking påvirker matsvinn, mens Holdbart.no fortalte om salg av overskuddsvarer som ellers ville blitt til matsvinn.
Forskningsprosjekt skal redusere matsvinn
REforReM er et innovasjonsprosjekt som eies av BAMA og koordineres av Nofima. Prosjektet startet i 2015 og går ut 2017, med mål om å bidra til betydelig reduksjon av matsvinn hos forbrukere, industri og handel.
Det kastes mat både i industrien og handelen, men forbrukerne er verst, siden de kaster hver femte handlepose. Forskerne prøver å finne ut hvorfor.
– Halvparten skyldes holdninger og vaner hos forbrukerne, mens den andre halvparten kan utbedres med pakketeknologi, forklarte seniorforsker Marit Kvalvåg Pettersen i Nofima.
– Det er mye bedre med mange små forpakninger, enn store familiepakninger, for eksempel. Emballasjen er en nøkkelfaktor, da den beskytter og bevarer maten. Riktig emballering bidrar til at vi kaster mindre mat, sa hun.
Effekten av lys på matsvinn
Forsker Hanne Larsen hos Nofima viste hvordan påvirkning av lys kan skade matvarer og redusere holdbarheten.
– Eksponering for lys gir oksidering, som igjen fører til at matvarer som meieriprodukter og kjøtt harskner, taper vitaminer og misfarges, forklarte hun.
Alle leverandører av matemballasje kan i dag levere produkter med UV-barriere, men Hanne Larsen mener at dette er et villspor basert på tidligere antagelser. Ved hjelp av lysanlegg hos Nofima og undersøkelser i butikker har hun klart påvise hva slags lys produktene faktisk utsettes for.
– Jeg har målt at matvarer i norske butikker utsettes for veldig lite UV-lys. Derimot utsettes de for store mengder synlig lys, og det er dette lyset matvarene må beskyttes mot. UV-film blokker kun UV-lys og slipper gjennom alt synlig lys, sier hun.
De beste tiltakene er ifølge Hanne Larsen å redusere lyspåvirkningen i butikk, gjøre noe med lyskilden og å redusere O2-tilgangen. God gassbarriere, god kontroll på pakkeprosessen og å unngå lekkasjer hjelper også.
Lagringstemperatur har mye å si
Hanne Møller i Østfoldforskning presenterte den nye nordiske rapporten som er laget om matsvinn i de nordiske landene. Formålet har vært å optimere merkingen av mat for å minimere matsvinn uten å utfordre mattryggheten.
– Funnene viser at pakkegass øker holdbarheten på matvarer. Rapporten viser også at lagringstemperaturen i industrien har mye å si. Mens vi i Norge lagrer matvarer ved 4 °C, bruker svenskene 8 °C. Holdbarheten på den norske varene er betydelig lenger, sier Møller.
Ifølge Møller har forbrukerne et problem med å forstå holdbarhetsmerking på produkter og trenger mer informasjon om dette. – De sier de forstår merkingen, men de agerer som om de ikke gjør det, sier Møller.
Les rapporten her
Les mer omtale av rapporten her.
Holdbart.no
I Vestby åpnet det en butikk i november 2015 som selger overskuddsmat som ellers ville blitt destruert til sterkt rabatterte priser. Gründer Thor Johansen fortalt villig om tankene bak Holdbart.no som vil omsette for 30-40 millioner i år.
– Vi har som mål å bidra til å minske matsvinnent. Vi selger produkter som av forskjellige grunner ikke kan selges i vanlige butikker. Det kan være sesongvarer, mat med for kort holdbarhet, endret emballasje, skjønnhetsfeil eller vare som har blitt «delistet» av dagligvarekjedene, sier han.
Både industrien, forbrukere og Holdbart.no tjener på at varene blir solgt i stedet for å bli destruert. Virksomheten utvides nå med nettbutikk og ny butikk i Fredrikstad i nærmeste fremtid. Johansen har fortsatt størst tro på butikkene, siden de også kan selge fryste og kjølte varer.
Og selv om varene selges med opptil 90 prosent rabatt, frykter ikke gründeren at maten blir kastet hos forbrukerne.
– Vi oppfordrer ingen til å kjøpe mer enn de kan spise. Vi samarbeider med Matvett og har plakater i butikken om hvordan maten bør oppbevares hjemme, avslutter Thor Johansen.