Italienske Kata Food har suksess med det firkantede SuperCube-spannet fra Berry Superfos, som er et blikkfang med logistikkfordeler.
Det kan ha stor positiv betydning for salget å endre formen på emballasje. Dette opplever det italienske familieselskapet Kata Food for tiden. Selskapet leverer oliven og syltede grønnsaker til en rekke europeiske markeder og er kunde hos plastemballasjeprodusenten Berry Superfos.
Ville endre fasongen på emballasjen
Før brukte de et rundt spann, men Kata Food kom frem til at tiden var kommet for å se på emballasjen med friske øyne.
Fabrizio Salemi, Area Sales Manager (Sørøst-Asia og Midtøsten) i Kata Food S.r.l. forklarer:
– Vi ville gjerne endre emballasjens fasong slik at den ble mer attraktiv og praktisk. Vi er svært fornøyde med den firkantede formen og de bekvemme håndtakene. SuperCube-spannet har vist seg å være et fremragende valg som ser meget bra ut i hyllen.
Plassoptimering
Den firkantede formen har klare fordeler og gir først og fremst effektiv plassutnyttelse. Emballasjedesignen gir maksimal kapasitet på pallen og på lageret. Dette gjelder ikke bare for Kata Food men også for distributører og kunder som for fordeler av effektiv lagring.
Kata Food opplever at butikkene kjøper større partier om gangen, og det reduserer drivstofforbruket ved transport.
En presist gjengitt tegning av et utsmykket damehode pryder de firkantede spannene. Fargene er iøynefallende, og de fine nyansene kommer godt frem på spannene på grunn av den avanserte In-Mould-teknologien fra Berry Superfos.
Kata Food bruker SuperCube i to størrelser; 2,2 liter og 5,2 liter.
Gjennomsiktig
Den øverste tredelen av spannet er gjennomsiktig, slik at forbrukerne kan se innholdet på innkjøpsturen. Da er langt fra tilfeldig at det ble slik, ifølge Fabrizio Salemi:
– Det å kunne se innholdet er meget viktig for våre kunder, det vet vi av erfaring. Dessuten gir det troverdighet og vekker appetitten når man kan se maten. Det er et pluss at dekorasjonens farger matcher innholdet.
– I dag skiller vår emballasje seg tydelig ut fra konkurrentenes emballasje, og det er meget viktig i et konkurransepreget marked som vårt.
Salemi forteller at det asiatiske markedet er det neste på selskapets #bucket list».