En studie foretatt av britiske Mindshare og SharpEnd viser at forbrukerne liker intelligent emballasje som er utviklet for «Internet ofThings» (IoT).
I studien bygget man 10 tilkoblede produkter og emballasjeprototyper som ble testet i fem husholdninger over to uker. Testen ble deretter koblet med en undersøkelse blant 1000 britiske smarttelefonbrukere om «Internet of Things» og tilkoblet emballasje.
Mindshare avslører at forbrukerne ønsker praktiske applikasjoner basert på denne teknologien velkommen til sine hjem.
Prosjektet «Everyday Connects» viser:
* 64 prosent av forbrukerne i Storbritannia er interessert i at hverdagslige objekter er koblet til Internet.
* Tilkoblet emballasje som gir ekstra forbrukerverdi er mest tiltalende
* 62 prosent liker produkter som varsler deg eller bestiller seg selv på nytt når de er i ferd med å gå tomme
* 58 prosent liker tanken på at produktet varsler når det nærmer seg utløpsdato
* Produktemballasje har et digitalt potensial – mer enn 50 prosent vil skanne emballasjen for å få vite mer om produktet
* Forbrukerne er villige til passiv deling av kjøps- og bruksdata for dagligvarer – 62 prosent tillater at tilkoblede produkter samler data hvis de får noe igjen for det
* Dagligvareleverandører kan inngå abonnementsavtaler med forbrukerne
* 39 prosent sier de vil vurdere en serviceavtale der varemerker automatisk bestilles og leveres
* Men forbrukerne er lei av å gi fra seg for mye kontroll til produkter som kan kommunisere direkte med dem eller uavhengig av dem
* 76 prosent sier at forbrukerne må ha kontrollen over hvilke produkter som kan interagere og forutsetningene for dette, hvis alle dagligvareprodukter kobles til Internett
* Det vil være behov for en sentral som overvåker alle tilkoblede produkter
* 35 prosent kan tenke seg en virtuell assistent som holder styr på produktene