Forbrukere er skeptiske til biomaterialer, sier de selv

PUBLISERT: 24 november 2016
OPPDATERT: 26 januar
|

Innventia har gjennomført en forbrukerundersøkelse som lover godt for sirkulær økonomi. Men den avslører også skepsis til biomaterialer.

2.500 forbrukere i Sverige, USA, Kina, Tyskland og Brasil har deltatt i undersøkelsen som ble publisert i mai 2016. Nå har Innventia gitt ut en spesialutgave på ti kapitler som går på forbrukernes tanker og holdninger til bærekraft, miljø, materialer og påvirkning.

Skepsis til biomaterialer
Resultat viser at sirkulær økonomi er innen rekkevidde og at skogbaserte produkter har en fremtid i en slik økonomi. Folk flest anser at de gjennom sitt forbruk og sin livsstil kan påvirke utviklingen direkte.

Men det er også forskjeller når det gjelder forholdet til skog og bruk av denne. For Innventias forskere var meningen om biomaterialer noe overraskende.

– I gjennomsnittsforbrukenes øyne er treverk både eksklusivt og pålitelig, men det gjelder ikke biobaserte materialer fra skogen, sier markedsstrategidirektør Fredik Rosen i Innventia.

– Hvorfor er det slik? Innfrir ikke biobaserte materialer kravene til dagens forbrukere? Eller har vi vi sviktet når det gjelder å markedsføre bioøkonomien? Dette er en viktig oppgave for oss.

Les studien
Forbrukerstudien ble presentert på CEPI European Paper Week i Brussel 23. november 2016. Den kan leses her.

 

 

Siste nytt

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Les mer

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler