Finske Jospak øker kapasiteten på kartongemballasje for mat

PUBLISERT: 19 februar 2020
OPPDATERT: 26 januar

– For matindustrien er plast fortsatt et uslåelig material for å motvirke matsvinn, siden gasstett plast sikrer at maten er ivaretatt i en ønsket periode, sier administrerende direktør Tarja Heikkilä.|Kartongskålene som Jospak har utviklet for matindustrien er belagt med en tynn plastfilm.

Jospak har hentet i en million euro til å finansiere en betydelig økt produksjonskapasitet på økologiske emballasjeskåler for matvarer.

Kartongskålene som Jospak har utviklet for matindustrien er belagt med en tynn plastfilm. Emballasjen består av 85 prosent mindre plast enn tradisjonell, gasstett matemballasje laget av plast.

Vil møte ny vekstbølge
Kartongskålene som Jospak har utviklet for matindustrien er belagt med en tynn plastfilm.

Emballasjeløsningen fra Jospak støtter bedrifter og myndigheters innsats for å redusere bruken av plast. Nå har selskapet hentet en millioner euro i privat finansiering for å kunne møte den vekstbølgen. Jospak har kunder i Norden og det sentrale Europa.

– I øyeblikket er Jospak ved et interessant veiskille. Selskapets omsetning har begynt å vokse raskt, og vi har store internasjonale kunder, forteller COB Juhani O Kuusisto.

– Vi har også utvidet distribusjonsnettverket i Europa i løpet av det siste året. Produksjonskapasiteten må vokse i samme takt. Eiernes beslutning om å investere videre i selskapet var meget rasjonell.

Ny produksjonslinje kan bygges

Med den ferske finansieringen på plass kan en tredje produksjonslinje bli bygget denne våren i Forssa, som planlagt. Dette vil flerdoble Jospaks produksjonskapasitet for skåler.

I tillegg til den økte produksjonskapasiteten, vil produksjonslinjene bli automatisert for å møte den økte etterspørselen i det internasjonale markedet.

– Industrien er aktivt på jakt etter løsninger som kan redusere plastmengden, i særdeleshet. Men for matindustrien er plast fortsatt et uslåelig material for å motvirke matsvinn, siden gasstett plast sikrer at maten er ivaretatt i en ønsket periode, sier administrerende direktør Tarja Heikkilä.

– Vår materialeffektive emballasjeløsning kombinerer de beste kvalitetene i plast og kartong, samtidig som plastbruken optimaliseres. For å gjenvinne emballasjen trenger forbrukerne bare å fjerne filmen fra kartongskålen.

Vil trenge flere ansatte

Den økte produksjonen vil gi et behov for flere ansatte. Jospak sysselsetter i dag 13 personer med produkt- og teknologiutvikling, salg og produksjon i Forssa, Finland. Antall styremedlemmer i Jospak ble økt til fem i forbindelse med finansieringen.

Økonomirådgiver Clas Göran Hagström har lang erfaring med styrearbeid fra internasjonal forbrukervareindustri. Eira Anttila er på den andre siden en erfaren ledelsesrådgiver for finanser.

Målet er å vokse raskt på det internasjonale markedet de neste få årene. Jospak vant WorldStar i fjor, noe som har bidratt til selskapets suksess. De vant også WorldStar i bærekraftkategorien, der verdens mest bærekraftige emballasjer fikk priser.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot