Det ble rekordmange påmeldinger til årets emballasjekonkurranse. Prisene skal deles ut 15. september 2016 i Antibes/Juan-les-Pins i Frankrike.
Emballasje er i ferd med å bli viktigere som markedsføringsinstrument, og bærekraft er omtrent et nøkkelelement for varemerket, skal man dømme etter de påmeldte produktene til Pro Carton ECMA Award.
Overbevisende ideer
«Indre verdier» er en fellesnevner for årets finalister. Dommerne kommer fra alle ledd i verdikjeden, og de ble imponert over de noen ganger overraskende men alltid overbevisende ideene.
Juryformann Satkar Gidda i SiebertHead representerte design og markedsføring av varemerker sammen med Susanne Lippitcsh (SL Design) og Wilfried Duivenvoorden (Unilever).
Lotte Krekels (Carrefour) representerte handelen, Peter Strahlendorf (New Business) marked og forbrukere, mens Peter Klein Sprokkelhorst var rådgiver for juryen når det gjelder teknisk finesse på de innsendte bidragene.
Kårer vinnere i sju kategorier
Vinnere av de sju kategoriene vil bli valgt bland finalistene. Blant disse vil man også velge ut «Carton of the Year», «Most Innovative» og «Sustainability Awards».
Vi har foretatt et tilfeldig utvalg av finalistene. Resten kan du se her.