Elopak vil kunne investere og ekspandere med børsnotering

PUBLISERT: 28 mai 2021
OPPDATERT: 26 januar

Thomas Körmendi, CEO i Elopak, sier at børsnotering gir selskapet tilgang til kapital til å ekspandere i nye markeder og investere i ny teknologi.|

Som en ledende produsent av emballasje og tappeutstyr for flytende næringsmidler i 64 år, forbereder Elopak seg på notering på Oslo børs.

Notering på børsen vil sikre bedriften tilgang på kapitalmarkeder som kan støtte selskapets ambisjoner om innovasjon og vekst. Målet er å bli notert i juni 2022, skriver Elopak i en pressemelding.

Vil ekspandere  i nye markeder og investere i teknologi
Notering på børsen gir Elopak tilgang på nok kapital til å ekspandere i nye markeder og å investere i nye produkter og teknologi, samt mulige oppkjøp.

Elopak er en av de ledende aktørene når det gjelder utvikling og produksjon av kartongemballasje og tappemaskiner for flytende næringsmidler. Selskapet selger 14 milliarder kartonger årlig i mer enn 70 markeder verden over.

Økt etterspørsel etter bærekraftige produkter

Notering på børsen gir Elopak tilgang på nok kapital til å ekspandere i nye markeder og å investere i nye produkter og teknologi, samt mulige oppkjøp.

Skjerpede regler for plastemballasje har ført til økt etterspørsel etter bærekraftige produkter og overgang til lavkarbon sirkulærøkonomi. Dette er viktige drivere for selskapets planer.

– Elopaks visjon er å bli valgt av folket og pakket av naturen. Vi investerer kontinuerlig i innovasjoner og markedsledende teknologi for å utvikle høykvalitets emballasjeløsninger son er enkle i bruk for forbrukerne og sikrer produktsikkerheten, sier Thomas Körmendi, CEO i Elopak.

– Bygget på erfaringer fra mer enn 60 år er Pure-Pak-kartongene godt posisjonert for å støtte overgangen til lavkarbon sirkulær økonomi og møte økende etterspørsel etter bærekraftige alternativer til plastflasker.

Ferd skal fortsatt være en aktiv eier

Ferd, dagens eier av Elopak, akter fortsatt å være en aktiv og engasjert aksjeeier også etter noteringen. – Ved å bli et offentlig selskap får vi større fleksibilitet til å utvikle oss videre. Vi ser frem til å utforske disse mulighetene sammen med våre nye aksjeeiere, sier Körmendi.

Elopak omsatte i 2020 for 909 millioner euro, med en EBITDA på 13,5 prosent. Selskapet har klart seg bra gjennom Covid-19-pandemien. Den positive utviklingen har fortsatt i 2021 med en justert EBITDA-margin på 14,5 prosent, sammenlignet med 12,3 prosent for samme periode i 2020.

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1