En oppgradert og automatisert pakkelinje for plenfrø har gitt bedre HMS for medarbeiderne i Felleskjøpet og driftssikkerhet gjennom sesongtoppene.
Felleskjøpet er en betydelig leverandør med årlig leveranse av rundt 275 tonn plenfrø, hvorav en stor andel av dette pakket i esker. Fra Felleskjøpets 104 utsalgssteder over hele landet tilbys åtte plenfrøtyper i halvkilos og enkilos forpakninger, alle pakket og levert fra Felleskjøpets frøpakkingslinje i Ski.
Oppgradering våren 2016
Pakkelinjen ble oppgradert til en automatisk linje våren 2016, en linje hvor operatørene kun fyller på esker og kartonger og holder tilsyn med prosessene.
Beslutningen kom som et resultat av at de ønsket å styrke helse, miljø og sikkerhet (HMS) i virksomheten og samtidig oppnå en mer automatisert og kostnadseffektiv produksjon.
– Plenfrø er definitivt sesongvare, så vi ønsket en driftssikker pakkelinje som også kunne ta høyde for sesongtoppene, sier Jan-Anders Otterstad, varestrømsleder for såfrø/plantevern i Felleskjøpet.
To pakkemaskiner
Valget falt på en linje med to pakkemaskiner fra Radpak, som er knyttet sammen med et transportbånd.
– Med automatisk vektkontroll og etikettering integrert, er det en pakkelinje som gir oss god kapasitet og vil dekke behovet vårt i flere år fremover.
– Vi ser også at omstilling mellom ulike esketyper fungerer godt, mens det har vært nødvendig med litt justering av eskeproduksjonen hos våre underleverandører for å få alt til å fungere optimalt, opplyser Otterstad.
Vektkontroll og pakking
Selve frøblandingen skjer i etasjen over pakkemaskinene, der også er en automatisk firehoders vekt som doserer frøene til hver eske, også denne produsert hos Radpak. Eskene påfylles flatpakket i eskereiseren, med kapasitet til 900 esker.
Når esken er fylt med frø, blir den lukket med smeltelim før det automatisk printes og påføres en etikett til hver eske. I den andre maskinen pakkes fylte plenfrøesker i kartonger for videre forsendelse.
Begge pakkemaskinene er produsert hos den polske produsenten Radpak, og hele linjen er designet og levert av den norske leverandøren ITO.
Flere salgsenheter ut av frøet
Jan-Anders Otterstad forteller at pakkelinjen tilfredsstiller bedriftens sikkerhetskrav i dag, i tillegg til at effektiviteten nå er høyere enn tidligere.
– Oppsummert er den raskere, har bedre driftssikkerhet og færre stopp. Den nye løsningen benytter vektdosering, mens vi tidligere dosering etter volum. Mer nøyaktig dosering gjør at vi kan redusere «giveaway» ganske betydelig, med andre ord får vi flere salgsenheter ut av frøet, forteller Otterstad.
Felleskjøpet ble opprinnelig grunnlagt for å sikre felles innkjøpsavtaler for norske bønder, og historien strekker seg tilbake til det første felleskjøp i 1896.
I dag er Felleskjøpet fremdeles en stor leverandør av såkorn, landbruksmaskiner og annet utstyr til landbruksnæringen, men samtidig en betydningsfull leverandør til vanlige forbrukere med produkter innenfor blant annet hus og hage, hund, hest og annet dyrehold, jakt og friluftsliv.
Effektivisering av prosesser
Otterstad forteller om en virksomhet med søkelys på effektivisering av interne prosesser.
– Automatisering av prosessene er nødvendig for å holde lave produksjonskostnader i et høykostland som Norge. Vi gjorde en grundig behovsanalyse i forkant av beslutningen, og konkluderte med at denne pakkeløsningen dekket behovene på en god måte.
– Med en produksjonskapasitet opptil 1800 esker plenfrø i timen, ser vi for oss å kunne forsyne samtlige Felleskjøpet-utsalg med plenfrø gjennom sesongen. Her i Ski hadde vi blant annet to Pall-Pack strekkfilmmaskiner fra tidligere, så vi var kjent med ITO som leverandør av produkter og service, sier Otterstad.
Langsiktig samarbeid
Hos ITO ser de frem til et langsiktig samarbeid med Felleskjøpet.
– Vi har etter hvert levert et stort antall pakkemaskiner fra Radpak til norske kunder i ulike bransjer, og vi ser at det er driftssikre maskiner som kan tilpasses ulike produkttyper, emballasje og pakkemetoder, sier salgssjef Christian Hagen hos ITO.
– Det er lærerikt å samarbeide med en stor og seriøs produsent som Felleskjøpet, og vi skal gjøre vårt for at denne investeringen blir lønnsom i mange år fremover.
Om ITO:
ITO er Norges største leverandør av automatiske pakkemaskiner og palleteringsanlegg. Selskapet moderniserer norsk mat- og logistikkindustri, og har som målsetting å levere den beste løsningen og som raskt gir målbare resultater. ITO ble etablert i 1959 og har 45 medarbeidere totalt.
Mer informasjon på www.ito.no