FEFCO støtter EU-kommisjonens forslag til Eco-design

PUBLISERT: 11 april 2022
OPPDATERT: 26 januar

Eleni Despotou er generalsekretær i FEFCO.

ECO-design for regulering av bærekraftige produkter har som mål å akselerere overgangen til bærekraftige produkter og redusere miljøpåvirkningen.


Designfasen er viktig igjennom verdikjeden, fra bruk til slutten av levetiden.

FEFCO støtter initiativets intensjon om å iverksette selvregulerende tiltak da disse vil løfte industrisektorens bærekraft. FEFCO mener at selvregulerende tiltak og delegerte lover som kommer som følge av lovgivningen bør anerkjennes i arbeidet og sikre at produktets funksjonalitet er et nøkkelkriterium.
Krav og tiltak bør være meningsfulle, oppnåelige og støtte vitenskapelige og faktabaserte bevis.

Unngå sammenligning av produkter

Videre bør initiativet unngå å sammenligne produkter, da dette vil påvirke forbrukernes valg og markedet, i stedet for å vurdere kompleksiteten i debatten om materialenes bærekraftighet.

Fornybare råvarer er ikke tatt med som nøkkelkriterier i ECO-design. Dette er FEFCO er uenige i, siden fornybare materialer kan spille en sentral rolle for energiproduksjon og produkter.
Organisasjonen påpeker at fri sirkulasjon av produkter er essensielt for å sikre at det indre markedet fungerer. Men for å sikre like betingelser bør reglene gjelde både nasjonale og importerte produkter.

– Lovgivningen i Eco-design bør forhindre overlappende regler ved implementeringen av andre initiativer i Circular Economy Action Plan, skriver FEFCO i en pressemelding.
Direktør Eleni Despotou, Generaldirektør i FEFCO sier at kommisjonen bør sikre at bedre lovgivningsprinsipper innføres for å unngå unødvendig administrative byrder og økte kostnader i forbindelse med miljøfordeler.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red