FEFCO støtter EU-kommisjonens forslag til Eco-design

PUBLISERT: 11 april 2022
OPPDATERT: 26 januar

Eleni Despotou er generalsekretær i FEFCO.

ECO-design for regulering av bærekraftige produkter har som mål å akselerere overgangen til bærekraftige produkter og redusere miljøpåvirkningen.


Designfasen er viktig igjennom verdikjeden, fra bruk til slutten av levetiden.

FEFCO støtter initiativets intensjon om å iverksette selvregulerende tiltak da disse vil løfte industrisektorens bærekraft. FEFCO mener at selvregulerende tiltak og delegerte lover som kommer som følge av lovgivningen bør anerkjennes i arbeidet og sikre at produktets funksjonalitet er et nøkkelkriterium.
Krav og tiltak bør være meningsfulle, oppnåelige og støtte vitenskapelige og faktabaserte bevis.

Unngå sammenligning av produkter

Videre bør initiativet unngå å sammenligne produkter, da dette vil påvirke forbrukernes valg og markedet, i stedet for å vurdere kompleksiteten i debatten om materialenes bærekraftighet.

Fornybare råvarer er ikke tatt med som nøkkelkriterier i ECO-design. Dette er FEFCO er uenige i, siden fornybare materialer kan spille en sentral rolle for energiproduksjon og produkter.
Organisasjonen påpeker at fri sirkulasjon av produkter er essensielt for å sikre at det indre markedet fungerer. Men for å sikre like betingelser bør reglene gjelde både nasjonale og importerte produkter.

– Lovgivningen i Eco-design bør forhindre overlappende regler ved implementeringen av andre initiativer i Circular Economy Action Plan, skriver FEFCO i en pressemelding.
Direktør Eleni Despotou, Generaldirektør i FEFCO sier at kommisjonen bør sikre at bedre lovgivningsprinsipper innføres for å unngå unødvendig administrative byrder og økte kostnader i forbindelse med miljøfordeler.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex