Europa sliter med å innfri økte gjenvinningsmål for PET-flasker

PUBLISERT: 16 august 2019
OPPDATERT: 26 januar


Dersom ikke den synkende vekstraten for PET-flasker snus, vil den europeiske gjenvinningsindustrien bomme på gjenvinningsmålene for 2025.


Dette viser en nye studie utført av ICIS. Den samme studien har også funnet bevis for at lovgivning har blitt en større driver for å øke bruken av resirkulert innhold i flaskemarkedet.

Innsamling av PET øker, men ikke fort nok

I mars 2019 ble kommisjonens foreslåtte direktiv for engangsplast vedtatt i EU-parlamentet for å øke gjenvinningen av PET, som er hovedmaterialet i plastflasker, matemballasje, drikkevarer personlig pleieprodukter.
Denne utviklingen ble støttet av flere internasjonale merkevareeiere via deres gjenvinningsløfter.

Markedsundersøkelsen for 2018 viser utviklingen i hele verdikjeden: Innsamling, gjenvinning og sluttbruk av PET. Den er utført i et samarbeid mellom nasjonale myndigheter, samsvarsbyråer, pantesystemer og gjenvinnere.

Konklusjonen er at innsamlingen av PET-flasker i Vest-Europa har økt fra 58 prosent i 2016 til 63 prosent i 2018. Den er forventet å vokse til 65 prosent i 2019. Direktivet for engangsplast krever en innsamlingsrate på 77 prosent innen 2025 og 90 prosent i 2029.

Innsamling klarer ikke å dekke økt etterspørsel for RPET

For å nå målet må innsamlingen øke med 7 prosent årlig. For tiden er imidlertid innsamlingsvolumet synkende. Helen McGeough, senioranalytiker i ICIS forklare dynamikken:

– Til tross for økt etterspørsel etter RPET, har innsamlingen ikke kunnet svare på denne vekstraten. Med et samlet innsamlingsvolum på 2,1 millioner tonn i 2018, ble vekstraten kun på 4 prosent fra 2017.

– Gjenvinningsindustrien økte produksjonen av RPET med 17 prosent til 1,4 millioner tonn. Emballasjeformål tok unna to tredeler av dette.

Økt pris på RPET

– Kapasiteten på PET for matvarer rakk så vidt å vokse da direktivet kom. Etter at direktivet var signert, økte prisen på RPET for mat med 13 prosent.

– Dette var først akseptert, da prisen kun var 7 prosent høyere enn jomfruelig PET. Men i 2019 har dette endret seg med en gjennomsnittlig prisøkning på 30 prosent og 50 prosent på det høyeste.

Fremover er det ventet en innsamlingsvekst på under 4 prosent årlig. Dersom dette varer over tid, vil ikke målene nås.

Pant virker i Norden

Undersøkelsen ble gjennomført i 28 land i Vest-Europa fra mai til juli 2019. De 28 medlemslandene, unntatt Malta og Kypros var med på undersøkelsen, i tillegg til Norge og Sveits.

De syv høyeste innsamlingsratene i 2018 var alle i land med panteordninger for PET-flasker. I Norge, for eksempel, ble 88,9 prosent av alle PET-flasker pantet i 2018, ifølge tall fra Infinitum. Det er langt over de europeiske målene for 2025 og tett på 2029-målet.

Dette er  et argument for at pantesystemer trenges for å øke kvantitet og kvalitet. Lovgivning regnes imidlertid som det mest effektive tiltaket for å øke investeringene i gjenvinningsbransjen. Det er ventet at diskusjonen om hvem som skal betale for verdikjedeinvesteringer vil pågå en stund.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red