EU-parlamentet hever gjenvinningsambisjonen

PUBLISERT: 19 mars 2017
OPPDATERT: 26 januar

Mens EU-kommisjonen foreslo at 65 prosent av husholdningsavfallet skal gjenvinnes i 2030, har Parlamentet hevet ambisjonen til 70 prosent og 80 prosent for emballasje.

I dagens EU gjenvinnes gjennomsnittlig 44 prosent (2014) av husholdningsavfallet. Det er store regionale forskjeller på gjenvinningsgraden.

De nordiske landene, samt Østerrike, Belgia, Nederland og Tyskland sender knapt noe avfall til deponi, mens land som Kypros, Kroatia. Hellas, Latvia og Malta deponerer 75 prosent av avfallet.

Går man tilbake til 2004 var gjennomsnittstallet 31 prosent, så ting går den rette veien. I 2020 er gjennomsnittet forventet å ligge på 50 prosent.

Gjenopprettet Kommisjonens tall fra 2014
Parlamentet fattet sitt vedtak 14. mars, med stort flertall. – Vi bestemte oss for å gjenopprette de ambisiøse tallene for gjenvinning og deponi som Kommisjonen opprinnelig foreslo i 2014, sa parlamentsmedlemmet Simona Bonafe.

– Etterspørselen etter råmaterialer vil vokse med 50 prosent de neste 15 årene. For å reversere denne trenden, må vi ta i bruk modellen for sirkulær økonomi, som holder materialene og deres verdi i sirkulasjon. Dette er den eneste løsningen som kombinerer økonomisk vekst og bærekraft.

Hun la til at gjenbruk, gjenvinning og gjenreisning er nøkkelbegreper i det nye paradigmet som må bygges for å fremme bærekraft, innovasjon og konkurransekraft. – Avfall skal ikke lenger være et problem, men en ressurs.

80 prosent for emballasjeavfall
Kravet som Parlamentet ble enige om er at 70 prosent per vekt av husholdningsavfallet skal gjenvinnes eller klargjøres for gjenbruk innen 2030.

For emballasjematerialer som papir, papp, plast, glass, metall og tre foreslår Parlamentet et mål om 80 prosent materialgjenvinning innen 2030, med midlertidige mål for 2025.

EU-Parlamentet vil også ha et mål om å redusere matsvinn med 30 prosent innen 2025 og 50 prosent innen 2030, sammenlignet med 2014. De foreslår de samme målene for marint avfall.

Vedtakene i Parlamentet 14. mars må anses som et forhandlingsutkast i møte med Ministerrådet, som ennå ikke har gjort seg opp en egen mening.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red