- Etikettindustrien er pionerer for digitaltrykk på emballasje

PUBLISERT: 24 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar

Frederico D’Annunzio mener utviklingen i etikettindustrien viser hva som kommer i emballasjeindstrien|Bobst arrangerte åpent hus i Firenze i april.|Bobst M5 inline digital flexo trykklinje.|||Mouvent Cluster er en radikalt ny tilnærming til digitaltrykk, da den benytter ekstremt kompakte clustere med lav vekt i stedet for fikserte trykkbarer for hver farge.

Det hevder Frederico D’Annunzio, Product Owner, Hybrid & Label Printing i Bobst. Han viser til fire trender som støtter opp om denne teorien om digitaltrykk.


Markedet for etikett-trykk fortsetter å vokse. Det globale markedet hadde en verdi på 36,98 milliarder USD i 2017. Innen 2022 er det forventet å vokse til 45,22 milliarder USD.

Markedsdynamikk og kundekrav er drivere

digitaltrykk
Bobst arrangerte åpent hus i Firenze i april.

Veksten drives delvis av endret markedsdynamikk og stadige nye krav fra etikettkunder. Det blir stadig flere SKU-er, mens seriestørrelsen og livssyklusen for masseproduserte produkter har en dramatisk nedgang. Samtidig ser vi en betydelig økning i lovpålagte krav til produktene.

Endringene drives også av aktørene i trykkbransjen som har vært villige til å omfavne endringer og være pionerer for nye trykke- og konverteringsmetoder. Resultatet er et økt antall typer og varianter av etiketter i industrien de siste årene.

Men kommer dette til å fortsette? Og bør vi se til etikettindustrien som værhane for emballasjeindustrien som helhet? Her er fire nøkkeltrender i etikettindustrien og potensialet disse kan ha.

Smurfit Kappa satser digitalt

1 Integrasjon av digital og analog trykkteknologi

Etikettsektoren har vært tidlig ute med å ta i bruk digitaltrykk. Digitaltrykte etiketter har hatt en boom de siste årene, drevet av etterspørselen etter kortere serier, mer kundetilpasset emballasje, økt bærekraft og behovet for at produktene skiller seg mer ut.

– Resten av emballasjemarkedet følger etter. Vi har nylig sette brytningspunktet i bransjen, der det nå installeres flere digitale trykkpresser enn flexopresser, skriver D’Anninzio.

Utenom etikettmarkedet tror analytikerne at vi får se sterk vekst i bruk av digitaltrykk på bølgepapp, foldekartong og fleksibel emballasje.

Satser på digitaltrykk

Tetra Pak lanserer digitaltrykk i Amerika

Bobst M5 inline digital flexo trykklinje.

Bruksområdene på digitale printere og trykkpresser øker, men et gjennombrudd for slike innovasjoner kan ta lenger tid enn forventet, før de blir mainstream. Digitaltrykk representerer en helt ny metode for å gjennomføre trykkjobber, fra fil til sluttprodukt.

Skritt for skritt vil digitaltrykk gjøre det mulig for bedrifter å bryte nye grenser for kvalitet, produktivitet og arbeidsflyt. I tillegg blir digitale produkter online stadig viktigere. Programvare overtar stadig merr av design-, godkjennings- og markedsføringsprosessene.

Dette endrer arbeidsflytdynamikken mellom konverterere/trykkere og merkevareeierne, da de vil dele en mer digitalisert arbeidsflyt.

2 Økt kundetilpasning og premium etiketter

Analogt trykk er godt egnet til mellomstore og lange serier og vil fortsatt ha en høy andel av den globale produksjonen. I mellomtiden går etterspørselen mot stadig mer kundetilpasning og kampanjer, noe som betyr kortere serier, høyere kostnader og endring av den digitale arbeidsflyten.

Evnen til å kunne produsere med maksimal fleksibilitet og optimal økonomisk verdi vil gi digitaltrykk solid innpass i alle sektorer. Både små og store merkevarer kjører målrettede kampanjer, hvor etiketten alene kan forsterke den kvaliteten produktet fremstår med.

Forskjellige trykkeffekter som varmfoliepreging, kaldfoliepreging og dyptrykk brukes for å gi etikettene et premium uttrykk. Det samme gjelder taktile effekter som flekklakkering. Noen av disse metodene kan også gjøres digitalt.

Frederico D’Annunzio tror vi får se en bedre tilpasning i industrien mellom konvensjonell flexotrykk, ECG (Extended Color Gamut) og digitaltrykk, der alle brukes for å møte økende krav til etikettene.

3 Etterspørsel etter bedre fargekontroll – fra fil til ferdig produkt

digitaltrykk
Mouvent Cluster er en radikalt ny tilnærming til digitaltrykk, da den benytter ekstremt kompakte clustere med lav vekt i stedet for fikserte trykkbarer for hver farge.

Forståelig nok har merkevareeierne sterke krav til fargebestandighet. De vet at kundene underbevisst ser etter kvalitetstegn i emballasjen og etiketter. Enhver ujevnhet i merkevarefargene vil kunne gi et negativt inntrykk.

Økte krav til fargebestandighet driver teknologier som ECG, som benytter de tre tilleggsfargene oransje, grønn og fiolett i tillegg til de konvensjonelle CMYK-fargene: Cyan, magenta, gul og svart.

Trykk med CMYK gjengir kun 60 prosent av Pantone-fargene, mens CMYKOGV kan komme over 90 prosent.
Industrien trenger repeterbarhet og konsistens. Digitalisering gir 100 prosent fargekonformitet, og merkevareeierne vil ha global fargekonformitet, uansett hvor i verden trykkleverandørene er lokalisert.

Konvertererne har blitt behagelig overrasket over at teknologien gjør dem i stand til å innfri kundene ønsker. De ser også de umiddelbare fordelene når det gjelder fleksibilitet og time-to-market ved bruk av ECG-teknologi i kombinasjon med digital automatisering i flexopresser.

4 Økt automatisering og Internet of Thngs (IoT)

Etikett-trykkeriene opplever økt etterspørsel etter kortere serier, raskere omlegging, større fleksibilitet og kundetilpassede løsninger. Effekten av dette er at bransjen mot et høyere automatiseringsnivå på tvers av digitale og analoge trykkmetoder.

Internet-of-Things – en game changer

Det er sannsynlig at denne utviklingen leder mot en integrert arbeidsflyt som optimerer tiden til markedet og innfrir forbrukernes krav. Allerede finnes det systemer som kan linke til skybaserte løsninger og overvåke maskinenes produktivitet.

Høyere automatiseringsnivåer har selvfølgelig en innvirkning på hva slags personell bedriftene trenger. Menneskelige feil er den største årsaken til tilbaketrekninger, og nye løsninger redusere denne risikoen skritt for skritt.

– Jeg forventer at spesialister på pre-press og verdikjedeløsninger il innta en viktigere rolle med å sikre at det ikke finnes flaskehalser men en myk og automatisert flyt av varer.

Bobst er en av verdens største leverandører av utstyr og tjenester til emballasje- og etikettprodusenter. De har vært ledende på å fremme bruk av ECG og digitaltrykk siden 2013.

Les mer om Bobst

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar