Emballasjetrender i en digital hverdag

PUBLISERT: 9 februar 2016
OPPDATERT: 26 januar

|||

Packbridge arrangerte 9.februar et seminar om hvilke trender som vil påvirke emballasjeindustrien i vår digitale tidsalder.

I tråd med tidsånden fulgte vi seminaret via livestream på Internett, og selv om det stoppet helt opp fra tid til annen, var nok det langt mer tidseffektivt enn å reise ned til Malmö. På den andre siden gikk vi glipp av lunsjen og minglingen, som kanskje er den viktigste delen av et sånt opplegg.

Ubemannet butikk
Robert Ilijason fortalte om sin nye butikk, som er Sveriges første ubemannede nærbutikk. Ideen kom til da han kom til å knuse glasset med babymat til sin sønn og til sin forskrekkelse oppdaget at han måtte reise til nabobyen Helsingborg for å finne en åpen butikk.

Han så et marked for små butikker som selges nødvendighetsvarer 24/7 og som gjerne kan være ubemannet. I sin egen butikk har han et utvalg av cirka 450 dagligvarer som registrerte kunder selv plukker og skanner. Betalingen skjer via faktura som sendes hjem til kundene med 30 dagers frist.

– Det vanskeligste er å velge ut de riktige varene, fortalte Ilijason. Dørkontrollen viste seg også å være en utfordring, da Ilijason selv opplevde å bli utestengt fra sin egen butikk, men dette er nå løst ved hjelp av Bank ID.

Trykkbar elektronikk
Michael Björn fra Ericsson Consumer Labs tror at det i fremtiden vil komme flere slike butikker, men at de vil være ubemannet om natten og bemannet på dagtid.

Han minnet forsamlingen på at antall «digital natives» – folk som ikke husker tiden før Internett kom – stadig blir flere. Samtidig øker bruken av video i samfunnet. 46 prosent av dagens unge tilbringer minst en time på YouTube hver dag.

Når det gjelder emballasjeindustrien trekker Björn frem trykkbar elektronikk som en trend han tror vil bli svært viktig i tiden fremover.

– Men den økte elektroniske datamengden som samles inn av elektroniske sensorer vil være sårbar for hacking. Man trenger ikke å lure på OM det skjer, men være forberedt på hva mans skal gjøre NÅR det skjer, sa Björn.

Betalingsvilje for bærekraftige produkter
Helena Lindh ved Lund Universitet fortalte at 86 prosent av forbrukerne sier at de er villige til å betale mer for bærekraftig emballasje. I Sverige har dessuten forbruket av organisk mat økt med 42 prosent de siste to årene.

Det er ingen spesielle reguleringer for emballasje til organisk mat, så det er opp til merkevareeierne å være kreative.

– Men merkevareeiere gjør ingen spesiell innsats på organisk mat, så her er det et uutnyttet forretningspotensial, sa Lindh.

Må selge inn budskapet
Med dagens utfordringer bør man se på emballasjen som en del av løsningen, ikke en del av problemet. For emballasjens funksjoner er bærekraftige. Det gjelder å få videreformidlet dette.

– En av de viktigste funksjonene til emballasjen er å beskytte produktet, og produktet er i fare dersom man minimerer eller fjerner emballasjen. I stedet bør man optimere emballasjen, sa Lindh.

En uemballert agurk har tre dagers holdbarhet, mens en pakket agurk varer i 14 dager. Pakkesystemet gjør det mulig å håndtere varene i verdikjeden uten å skade dem.

– Det gjelder å overbevise kundene om at varene og emballasjen er bærekraftig, ikke minst siden det er økt betalingsvilje for bærekraftige produkter.

STPLN
Ola Persson fortalte om STPLN, som er en møteplass for kreative prosjekter som er i grenselandet mellom det kommersielle, det offentlige og det kreative. Hos STPLN finnes det laserskjærere, 3D-skrivere, snekkerverksted, tekstilverksted og et gratis drop-in kontor som hvem som helst kan bruke for å utvikle en ide, et talent eller et prosjekt.

– Mange forstår ikke hva vi driver med. Jeg opplever at det er større forståelse for vårt konsept i USA, sa Ola Persson og forsøkte å utdype konseptet:

– Jeg driver også med musikk, både som utøver og komponist. Noen ganger må man gå ut for å løse opp i tankene og få nye ideer, gjerne sammen med andre.  Det samme gjelder for folk som lager emballasje. Det kan være bra å komme inn i et nytt miljø for å få nye ideer, sa Persson.
 

 

 

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix