Emballasjeforeningen om emballasjens dilemma 27. mai

PUBLISERT: 20 mai 2021
OPPDATERT: 26 januar

– Det skjer en hel del innenfor området bærekraftig emballasje, både nasjonalt og internasjonalt, og utviklingen går fort., forklarer Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen.|Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen.|Eirik Bergh|Alvhild Hedstein

27. mai deltar direktør Kari Bunes sammen med Eirik Bergh og Alvhild Hedstein i en digital konferanse om emballasjens dilemma.

Næringsforeningen inviterer i samarbeid med Emballasjeforeningen til et møte 27. mai for å dele praktisk informasjon som kan bidra til en sunn og mer lønnsom tjenesteutvikling for emballasje.

Emballasjen har mange formål. Den skal selge produktet, bidra til holdbarhet og sørge for at produktene kommer frem i god behold. Et dilemma er kombinasjonen av økt bruk av emballasje i flere ledd og behov for reduserte utslipp. Det krever nytenkning.

Emballasje er for alvor satt på den politiske agendaen både nasjonalt og internasjonalt med hensyn til sirkulær økonomi. Forskning, innovasjon og utvikling må skje i samspill mellom aktørene i emballasjens verdikjede for å få:

  • Bedre produktløsninger med lønnsomhet for bedriftene og forbrukerne
  • Reduserte utslipp og sirkulære kjeder; både hos produsent, distribusjon og forbrukerne
Program
  • 08.30 God morgen og velkommen, ved Inger Tone Ødegård, Næringsforeningen
  • 08.33 Plastemballasje i et sirkulært perspektiv – utfordringer og muligheter, ved Kari Bunes, administrerende direktør, Emballasjeforeningen.
  • 08.55 Produktmerking – løsninger for bedre miljøhensyn, ved Eirik Bergh, Administrerende direktør, Skanem Stavanger AS.
  • 09.15 Circular Packaging Cluster (den nye Arena-klyngen), ved Alvhild Hedstein, direktør for bærekraft og innovasjon, BAMA gruppen.
  • 09.35 Åpen dialog med alle.
  • 09.45 Oppsummering.
Eirik Bergh
Alvhild Hedstein
Målgruppe og påmelding

Målgruppen for dette møtet er alle bedrifter som på et aller annet vis benytter en form for emballasje til sine produkter eller forsendelser.

Mer informasjon og påmelding

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar